RIGA

Pin It
Eldstebarnet og jeg var p jentetur til Riga i mars. Vi fly tidlig fredag morgen fra Bergen med Air Baltic til Riga. Var litt uheldige med plasseringen p flyet da det var fullstendig tomt for mat da de endelig kom med trillevognen bak til oss. Det var visst ikke tatt hyde for at det var fullt fly. Bak oss satt en gruppe p 6 karer fra Hardanger. De var veldig klare for tur, og tok godt for seg av det flyvertinnene hadde by p av flytende varer. De var hylytte, ufine mot flyvertinnen og hadde tydligvis store planer p kvinnefronten.
Vel fremme p Lidosta, Rigas flyplass, fant vi minibanken for ha cash til bussen. Det gr forskjellige busser mot sentrum, og vi valgte ta den lokale rutebussen innover. Tror det var rute nummer 22. Turen var meget rimelig, og vi fikk god anledning til studere husene langs veien inn til sentrum. Vi gikk av ved Stockmann Centrs, og hadde derfra bare f minutters gange til hotellet vrt; Nordic Hotel Bellevue. Hele turen vr var bestil via Air Baltic, og vi hadde valgt rom med god strrelse. Tror rommene kalt Cozy rooms var noe mindre. Rommet var vendt mot bakgrden, og hadde ingen utsikt skryte av, men det hadde den fordelen at det var deilig og stille.

P forhnd hadde vi bestilt oss timer p Babor spa i kjelleren p hotellet. Jeg sendte i god tid foresprsel bde til dem og til Kolonna spa. Sistnevnte sendte jeg faktisk to foresprsler til, men jeg har enn ikke ftt svar. Babor spa derimot var raske til svare, og til bekrefte nskede timer. Terapeutene var profesjonelle og dyktige, og lokalene var lekre. Vi nt luksusen med tykke badekper i fliselagte lokaler, og ble dullet og stelt godt med av Jana Pozņakova og hennes ansatte. Anbefales!

Bilde lnt av Babor Spa Riga.

Vel massert og med velstelte negler tok vi turen til gamlebyen i Riga for spise p middelalderrestauranten Rozengrals.

Det var ikke s mye som fristet fjortenringen med vond mage, men vi koste oss da med middelalderstemingen med levende lys og musikk. Veien tilbake til hotellet gikk via kjpesenteret Galerija Centers i hjertet av Gamlebyen. Senteret i flere etasjer har en rekke kjente butikker innimellom noen mindre kjente. pent til klokken ni om kvelden.
Vi sluknet tidlig denne frste kvelden i Riga, og sov godt i deilige senger.

Lrdag morgen spiste vi deilig frokost fr vi gikk ut p oppdagelsesferd i byen. Vi startet med Riga Central market som Rigas befolkning selv bruker til handle frukt, grnnsaker, kjtt, fisk, klr mm. Markedet ligger i tre store hangarer og omkringliggende mindre bygninger og utendrsomrder. Klrne er typisk steuropeiske, men man kan gjre et kupp nr det gjelder mindre strikkeplagg. Vi kjpte noen lekre mnsterstrikkede sokker for femti kroner.

Det var spennende se alle bodene med mat. Frukt- og grntdiskene var spesielt fristende, og jeg skulle gjerne hatt slike markeder her hjemme.

Om jeg en sjelden gang spiser smultringer, s m de vre rykende ferske. Ingen ting holdt meg derfor tilbake da vi p markedet kom over denne smultringsjappa. Et stykk smultring til femti re ble raskt fortrt.

Fjortenringen ville som fjortenringer flest shoppe litt. Noe av dette behovet fikk hun tilfredsstilt p Stockmann Centrs hvor vi fant bde sko til henne og gaver til ssken. Ved varekjp blir en gjerne spurt om en har eller vil ha et Stockman Card. Dette kostet oss 2 lat, og gir en rabatter ved kjp. Vi fikk en ndagsvoucher som ga oss 10% p alle varer den dagen vi registrerte oss. Greit ha med seg dersom en vet at det blir noen kjp der. I frste etasje av kjpesenteret er det en lekker matbutikk hvor en finner gaver av den spiselige sorten, eller snacks og drikke til ha p hotellrommet.

I Riga finner man en rekke sjokoladekafer rundt om i byen. Emihla Gustava Shokolahde har massevis av deilige fristelser bde som kaker, varm sjokolade og sjokolade i alle mulige former. Vi lot oss selvflgelig friste, men jeg m innrmme at vi ikke klarte spise opp denne mektige sjokoladekaka.

Den varme sjokoladen blir servert i sm kopper og er tykk som sjokoladesaus. Fornuftig nok blir den servert med et glass kaldt vann.

Mer shopping mtte til, og frkna var fornyd da hun fant noen t-skjorter, og jeg fornyd da jeg fant meg litt garn.
Lunsjen ble inntatt p en av Lidorestaurantene. Disse restaurantene er vel egentlig en slags kaf hvor du mikser maten din ut fra en buffet. Helt greit, men ikke spesielt lekkert.

Neste post p programmet var Sky bar i verste etasje i Hotel Latvija. Baren byr p en nydelig utsikt over byen, og er et yndet sted for oss turister. Vi fikk slappet av og hvilt bena, mens vi nt kald og deilig drikke.

Rett ved siden av Hotel Latvjia ligger en ortodoks kirke. Vi stakk innom denne, og var s heldige at vi kom midt i en messe. Det var spennende se der de gikk og slang p rkelseskarene mens menigheten byde seg. De var sikkert et system i mten de byde seg p, men for oss var det hele temmelig uforstelig bde i forhold til sprk og handlinger.

P vei hjem til hotellet passerte vi denne gatekunsten.

Med sre ben, og veldig mange tusen skritt p skrittelleren, hadde vi liten lyst til g langt for middag p kvelden. Datteren min hadde mest lyst p en deilig italiensk pizza, men i flge hotelresepsjonen l det ingen pizzeria i nrheten. De foreslo derimot at de kunne hjelpe oss bestille pizza utenfra, for f det levert p rommet. S etter litt bading, sauna og tyrkisk bad i hotellets kjeller koste vi oss med deilig pizza ble levert fra Lulu, og leiefilm p tv.

Avreisedagen bd p regnvr. Vi hadde en ny avtale p Babor Spa, og nt timene fr lunsj med massasje og ryggbehandling. Tid til en siste runde i Rigas gater med hotellparaply ble det ogs fr vi tok flybuss tilbake til Lidosta og Bergen.

Bilde lnt av AirBaltic.

Jeg kan p det varmeste anbefale Nordic hotel Bellevue. Det er sentralt, lekker innrednig, har ok frokost, hyggelig betjening og har det ndvendige transportmidler i umiddelbar nrhet. Flybussen stopper rett utenfor hotellet.

Bilde lnt av Nordic hotel Bellevue.

Enten du bor p dette hotellet eller andre p ditt besk i Riga, s skjem deg gjerne bort med noen behandlinger p Babor Spa.

Jeg tar gjerne turen igjen!