Smøråsfjellet

Rundt Bergen finner man masse flotte turområder, og vi har bestemt oss for å utforske litt flere av dem. For et par helger siden var vi med ti-åringen få friidrettsstevne i Fana, og med 4 timer mellom første øvelse, og oppmøte til neste så var det god tid til en søndagstur.
Jeg mente at jeg hadde lest mye positivt om Smøråsfjellet på Lises blogg, så vi bestemte oss for en tur dit. Det var et godt valg, og alle sammen fra minsten på 4 til mannen på 44 koste seg på turen. Smøråsfjellets venner hadde laget til et nydelig område med lekeplass, overbygg i tilfelle regn, flotte trefigurer, broer og en hel haug med fuglekasser. Turen anbefales, og ta gjerne med deg en stor matpakke som du kan kose deg med underveis.

smrsfjellet

smrsfjellet2

smrsfjellet3

smrsfjellet4

Kollegatur til Frankrike

Jeg har nettopp kommet hjem etter noen deilige dager i Frankrike. Litt trøtt, litt solbrent og veldig fornøyd med kollegaene mine.  Fore vel en uke siden var vi 14 stykker fra jobben som satte kursen fra Bergen mot Bourgogne hvor to kanalbåter ventet på oss i den lille landsbyen Châtel Censoir. Flyturen med Norwegian gikk smertefritt, og etter en halv time i et lite Budget-lokale som mest av alt minnet om en badstu, hadde vi fått ut tre biler som via småveier skulle ta oss sydover.
budget

Det vi trodde skulle være små koselige veier, var veier gjennom byer som hadde uendelig mange lyskryss. Det tok tid, lang tid, og plutselig var vår bil ute på motorveien. Det hadde hverken sjåfør eller passasjerer noe i mot, og vi var glade og fornøyde der vi cruiset i 130-140km i timen i retning  Bourgogne.

ford

Vår bil var den første som nådde Châtel Censoir, så i regi av reiseleder Atle begynte vi papirarbeidet med å få ut våre to ventende båter hos hyggelige Mike hos Leboat.
Vi ble alle litt betenkte da vi kom inn i båtene som skulle romme henholdsvis 8 og 12 personer. Det vi ikke var klar over var at totalt 8 av sengeplassene var i doble senger. Ikke slike doble senger som vi har på soverommene våre her hjemme, men senger på ca 120-130 cm og med doble dyner! Riktignok var vi på tur for å bygge relasjoner, men det får da være måte på hvor intime relasjoner vi skal bygge med kollegaene våre. Det ordnet seg fint til slutt med noen ekstra dyner, og folk som flyttet frem i salongen.

Landsbyens eneste restaurant ble senere på kvelden invadert av oss 14. I følge Mike båtutleier klager vanligvis eieren over lite besøk, men nå klagde han over at det plutselig kom så mange på en gang. De klarte seg fint, og vi fikk en fast meny med deilig paté, nydelig oksegryte og valgfri dessert. Slitne og fornøyde la vi oss i våre respektive lugarer, og var spente på om landbyens lille butikk vill være åpen neste dag som var 2 .pinsedag.

Neste morgen var det å putte noen euro i potten for fellesfrokost, og tre fra hver båt gikk ut for å finne butikken. Vi fikk fikk bunkret vann, juice, kaffe, ost, syltetøy, juice og alt det man trenger når man er 7 stykker som skal spise frokost sammen.
bunkring

Ikke før vi hadde kommet oss ombord kastet vi loss og satte i gang vår ferd sydover i Canal du Nivernais. frokost i det fri

Naturen var nydelig og noen av slusene var velholdte med blomster, sementdyr og hagegnomer.
slott     slusepynt

Enkelte av slusevaktene var slett ikke så verst å se på de heller. Marianne ble oppfordret til å ta bilder av hver av slusevaktene, og tok flotte bilder av de første tre som var kjekke menn mellom 20 og 40, men ga seg etterhvert når slusevaktene var godt voksne damer rundt de 60.

Slusene er åpne mellom klokken 0900 til 1200 og deretter fra 1300 til 1900, og da slusene stengte til lunsj lå vi heldigvis ved en liten landsby hvor det var mulig å sette seg ned på en enkel uterestaurant for litt mat og drikke. Servitrisen så ut til å ha en dårlig dag på jobben, og skulle kanskje egentlig hatt lunsj selv. Restauranten var i alle fall stengt da vi returnerte til samme tid neste dag.

Målet for natten var Clamecy, og allerede ved ankomst vel fire opplevde vi middelalderbyen som en temmelig rolig by. Alt av butikker var lukket, museet var stengt, og restaurantene åpnet ikke før klokken syv. Blikkene våre fanget derfor opp flotte hus, og spennende arkitektur på vår vandring i  bratte gater.
clamecy

Med nesten ubrukte lommebøker tok vi jentene oss en liten shoppingtur i det butikkene åpnet neste morgen. Garnbutikken jeg hadde sett meg ut var skuffende. Alt garnet var iblandet akryl, og jeg kom ut med kun to knapper. Litt franske blader fikk jeg da med meg fra supermarkedet, og en aldri så liten is i sjokoladebutikken. Tre av fem jenter på vår båt tok syklene fatt da vi skulle returnere til Châtel Censoir.
p sykkeltur

Det var flatt og fint å sykle, og ni kilometer ble raskt tilbakelagt. Etter noen kilometer fikk vi selskap av båtens kaptein, og resten av mannskapet måtte seile sin egen sjø.

Vel tilbake til utgangspunktet valgte noen å slappe av i og ved båten, mens andre valgte å gå opp til kirken hvis klokker ringte titt og ofte. Kirken lå flott til oppe på en høyde, og var forholdsvis enkelt innredet, men hadde noen flotte relieffer på veggen.
den siste nattverd

Landsbyens eneste restaurant ble nok en gang invadert av oss nordboere, men denne gangen fikk vi velge blant litt flere retter. Noen av forrettene så for meg ut som hovedretter, og jeg lager gjerne denne salaten til middag om ikke så lenge.
forrett

Vi storkoste oss på våre stambord ute i restauranthagen, og hadde en deilig kveld i det nydelige været. Neste morgen var det tid for pakking og utvasking av båtene som skulle leveres innen klokken ni. Frokosten ble inntatt på kaia i morgensolen før vi satte kursen mot Vézelay.
frokost i det grnne

Vézelay er en gammel pilgrimsby, og et yndet utganspunkt for pilgrimsferder til Santiago de Compostela. Basilique Sainte Marie-Madeleine på toppen av byen har tidligere vært et kloster, og er nå på Unescos verdensarvsliste. Mange steder i byen kunne vi se kamskjellet som symboliserer den kristene pilgrimsferden .
kamskjell

Etter en deilig lunsj i Vézelay gikk ferden til noen dryppstengrotter. Vi var heldige og fikk guiding da en skoleklasse ikke møtte til avtalt tid. Ulempen var at guiden ikke snakket engelsk, men vi som snakker fransk prøvde etter beste evne oversette. Det gikk forholdsvis bra, men vi kom til kort da vi kom til flaggermusbæsjen. Kan ikke huske at det var pensum hverken på grunn- eller mellomfag.

Siste natt i Frankrike skulle tilbringes på et vandrerhjem i Montargis. På vei dit knasket vi i oss deilige moreller til 3 euro kiloet, mens vi leste kart og førsøkte å få sjåfør Silje inn på de riktige veiene.
moreller

Vi fant da frem til slutt. Vandrerhjemmet i Cepoy utenfor Montargis var ikke så verst når gutta bare fikk byttet fra seg den varme hemsen uten luft, til et luftigere rom i første etasje. Det viste seg at byens eneste spisested, et crêperie, var stengt onsdager, så det var bare å sette seg i bilene igjen for å finne et egnet alternativ. Det gjorde vi, ved hjelp av Mariannes gps,  og stinne av biff og and kunne vi etter noen timer legge oss i gode og lange nok senger for en god natts søvn. Typisk fransk frokost med baguette, smør, syltetøy og kaffe ble inntatt før vi hadde en siste samling i vandrerhjemshagen.

Alle var vi enige om at vi hadde hatt en flott tur, og at alle hadde gjort sitt for at opplevelsen ble så god.  Oppgavene som sjåfører, kapteiner, styrmenn, innkjøpere, syklister, sluseslasker (eller var det slusepadder), kartlesere, oppvaskere, frokostkokker mm fordelte seg helt naturlig og uten problem.

img9925     img9962     syklistene

Tusen takk til Atle som foreslo denne turen! Du var en dyktig reiseleder, og gjorde det bra som kaptein på den beste båten. Jeg storkoste meg, og var godt fornøyd der jeg fikk bevege meg mellom båt og land på vei ut og inn i slusene.
sluseslask

Og til dere kolleger som skulle titte innom her:
Takk for en super tur! Jeg gleder meg til neste skoleår sammen med dere!
Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.