Smrsfjellet

Rundt Bergen finner man masse flotte turomrder, og vi har bestemt oss for utforske litt flere av dem. For et par helger siden var vi med ti-ringen f friidrettsstevne i Fana, og med 4 timer mellom frste velse, og oppmte til neste s var det god tid til en sndagstur.
Jeg mente at jeg hadde lest mye positivt om Smrsfjellet p Lises blogg, s vi bestemte oss for en tur dit. Det var et godt valg, og alle sammen fra minsten p 4 til mannen p 44 koste seg p turen. Smrsfjellets venner hadde laget til et nydelig omrde med lekeplass, overbygg i tilfelle regn, flotte trefigurer, broer og en hel haug med fuglekasser. Turen anbefales, og ta gjerne med deg en stor matpakke som du kan kose deg med underveis.

smrsfjellet

smrsfjellet2

smrsfjellet3

smrsfjellet4

Kollegatur til Frankrike

Jeg har nettopp kommet hjem etter noen deilige dager i Frankrike. Litt trtt, litt solbrent og veldig fornyd med kollegaene mine. Fore vel en uke siden var vi 14 stykker fra jobben som satte kursen fra Bergen mot Bourgogne hvor to kanalbter ventet p oss i den lille landsbyen Chtel Censoir. Flyturen med Norwegian gikk smertefritt, og etter en halv time i et lite Budget-lokale som mest av alt minnet om en badstu, hadde vi ftt ut tre biler som via smveier skulle ta oss sydover.
budget

Det vi trodde skulle vre sm koselige veier, var veier gjennom byer som hadde uendelig mange lyskryss. Det tok tid, lang tid, og plutselig var vr bil ute p motorveien. Det hadde hverken sjfr eller passasjerer noe i mot, og vi var glade og fornyde der vi cruiset i 130-140km i timen i retning Bourgogne.

ford

Vr bil var den frste som ndde Chtel Censoir, s i regi av reiseleder Atle begynte vi papirarbeidet med f ut vre to ventende bter hos hyggelige Mike hos Leboat.
Vi ble alle litt betenkte da vi kom inn i btene som skulle romme henholdsvis 8 og 12 personer. Det vi ikke var klar over var at totalt 8 av sengeplassene var i doble senger. Ikke slike doble senger som vi har p soverommene vre her hjemme, men senger p ca 120-130 cm og med doble dyner! Riktignok var vi p tur for bygge relasjoner, men det fr da vre mte p hvor intime relasjoner vi skal bygge med kollegaene vre. Det ordnet seg fint til slutt med noen ekstra dyner, og folk som flyttet frem i salongen.

Landsbyens eneste restaurant ble senere p kvelden invadert av oss 14. I flge Mike btutleier klager vanligvis eieren over lite besk, men n klagde han over at det plutselig kom s mange p en gang. De klarte seg fint, og vi fikk en fast meny med deilig pat, nydelig oksegryte og valgfri dessert. Slitne og fornyde la vi oss i vre respektive lugarer, og var spente p om landbyens lille butikk vill vre pen neste dag som var 2 .pinsedag.

Neste morgen var det putte noen euro i potten for fellesfrokost, og tre fra hver bt gikk ut for finne butikken. Vi fikk fikk bunkret vann, juice, kaffe, ost, syltety, juice og alt det man trenger nr man er 7 stykker som skal spise frokost sammen.
bunkring

Ikke fr vi hadde kommet oss ombord kastet vi loss og satte i gang vr ferd sydover i Canal du Nivernais. frokost i det fri

Naturen var nydelig og noen av slusene var velholdte med blomster, sementdyr og hagegnomer.
slott slusepynt

Enkelte av slusevaktene var slett ikke s verst se p de heller. Marianne ble oppfordret til ta bilder av hver av slusevaktene, og tok flotte bilder av de frste tre som var kjekke menn mellom 20 og 40, men ga seg etterhvert nr slusevaktene var godt voksne damer rundt de 60.

Slusene er pne mellom klokken 0900 til 1200 og deretter fra 1300 til 1900, og da slusene stengte til lunsj l vi heldigvis ved en liten landsby hvor det var mulig sette seg ned p en enkel uterestaurant for litt mat og drikke. Servitrisen s ut til ha en drlig dag p jobben, og skulle kanskje egentlig hatt lunsj selv. Restauranten var i alle fall stengt da vi returnerte til samme tid neste dag.

Mlet for natten var Clamecy, og allerede ved ankomst vel fire opplevde vi middelalderbyen som en temmelig rolig by. Alt av butikker var lukket, museet var stengt, og restaurantene pnet ikke fr klokken syv. Blikkene vre fanget derfor opp flotte hus, og spennende arkitektur p vr vandring i bratte gater.
clamecy

Med nesten ubrukte lommebker tok vi jentene oss en liten shoppingtur i det butikkene pnet neste morgen. Garnbutikken jeg hadde sett meg ut var skuffende. Alt garnet var iblandet akryl, og jeg kom ut med kun to knapper. Litt franske blader fikk jeg da med meg fra supermarkedet, og en aldri s liten is i sjokoladebutikken. Tre av fem jenter p vr bt tok syklene fatt da vi skulle returnere til Chtel Censoir.
p sykkeltur

Det var flatt og fint sykle, og ni kilometer ble raskt tilbakelagt. Etter noen kilometer fikk vi selskap av btens kaptein, og resten av mannskapet mtte seile sin egen sj.

Vel tilbake til utgangspunktet valgte noen slappe av i og ved bten, mens andre valgte g opp til kirken hvis klokker ringte titt og ofte. Kirken l flott til oppe p en hyde, og var forholdsvis enkelt innredet, men hadde noen flotte relieffer p veggen.
den siste nattverd

Landsbyens eneste restaurant ble nok en gang invadert av oss nordboere, men denne gangen fikk vi velge blant litt flere retter. Noen av forrettene s for meg ut som hovedretter, og jeg lager gjerne denne salaten til middag om ikke s lenge.
forrett

Vi storkoste oss p vre stambord ute i restauranthagen, og hadde en deilig kveld i det nydelige vret. Neste morgen var det tid for pakking og utvasking av btene som skulle leveres innen klokken ni. Frokosten ble inntatt p kaia i morgensolen fr vi satte kursen mot Vzelay.
frokost i det grnne

Vzelay er en gammel pilgrimsby, og et yndet utganspunkt for pilgrimsferder til Santiago de Compostela. Basilique Sainte Marie-Madeleine p toppen av byen har tidligere vrt et kloster, og er n p Unescos verdensarvsliste. Mange steder i byen kunne vi se kamskjellet som symboliserer den kristene pilgrimsferden .
kamskjell

Etter en deilig lunsj i Vzelay gikk ferden til noen dryppstengrotter. Vi var heldige og fikk guiding da en skoleklasse ikke mtte til avtalt tid. Ulempen var at guiden ikke snakket engelsk, men vi som snakker fransk prvde etter beste evne oversette. Det gikk forholdsvis bra, men vi kom til kort da vi kom til flaggermusbsjen. Kan ikke huske at det var pensum hverken p grunn- eller mellomfag.

Siste natt i Frankrike skulle tilbringes p et vandrerhjem i Montargis. P vei dit knasket vi i oss deilige moreller til 3 euro kiloet, mens vi leste kart og frskte f sjfr Silje inn p de riktige veiene.
moreller

Vi fant da frem til slutt. Vandrerhjemmet i Cepoy utenfor Montargis var ikke s verst nr gutta bare fikk byttet fra seg den varme hemsen uten luft, til et luftigere rom i frste etasje. Det viste seg at byens eneste spisested, et crperie, var stengt onsdager, s det var bare sette seg i bilene igjen for finne et egnet alternativ. Det gjorde vi, ved hjelp av Mariannes gps, og stinne av biff og and kunne vi etter noen timer legge oss i gode og lange nok senger for en god natts svn. Typisk fransk frokost med baguette, smr, syltety og kaffe ble inntatt fr vi hadde en siste samling i vandrerhjemshagen.

Alle var vi enige om at vi hadde hatt en flott tur, og at alle hadde gjort sitt for at opplevelsen ble s god. Oppgavene som sjfrer, kapteiner, styrmenn, innkjpere, syklister, sluseslasker (eller var det slusepadder), kartlesere, oppvaskere, frokostkokker mm fordelte seg helt naturlig og uten problem.

img9925 img9962 syklistene

Tusen takk til Atle som foreslo denne turen! Du var en dyktig reiseleder, og gjorde det bra som kaptein p den beste bten. Jeg storkoste meg, og var godt fornyd der jeg fikk bevege meg mellom bt og land p vei ut og inn i slusene.
sluseslask

Og til dere kolleger som skulle titte innom her:
Takk for en super tur! Jeg gleder meg til neste skoler sammen med dere!
Les mer i arkivet November 2012 Oktober 2012 August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et hndarbeid i nrheten, er glad i lese og prver f tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besket ditt.