Jammen så selg meg en pc da mann!

Her om dagen fikk vi tilbudsavis fra Elprice. Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg en mini-pc, og de reklamerte med en Acer til 2499,-. Beklageligvis var de utsolgt da jeg dro innom en av mine to nærmeste Elprice-butikker, og selgeren kunne fortelle at de var utsolgt i hele Bergensområdet, og at han syntes det var pinlig siden de reklamerte for denne pc'en.  Beklageligvis så visste de heller ikke når de fikk den inn igjen. At det var synd var jeg jo enig i, men siden jeg fortsatt trenger en mini-pc så spurte jeg om de hadde noe lignende til en grei pris. Nei, beklager, det har vi ikke, svarte selgeren på Elprice i Knarvik! Hva slags svar er det for en selger da? Når du har en dame i førtiårene foran deg som trenger en pc så må du i det minste prøve å selge henne en maskin selv om den koster tusen kroner mer enn maskinen hun spør etter!
Hadde du vært den rette selgeren så hadde du kanskje lyktes i å selge meg et fryseskap i stedet for en pc. Vi trenger nemlig det også!

RIGA

Eldstebarnet og jeg var på jentetur til Riga i mars. Vi fløy tidlig fredag morgen fra Bergen med Air Baltic til Riga. Var litt uheldige med plasseringen på flyet da det var fullstendig tomt for mat da de endelig kom med trillevognen bak til oss. Det var visst ikke tatt høyde for at det var fullt fly. Bak oss satt en gruppe på 6 karer fra Hardanger. De var veldig klare for tur, og tok godt for seg av det flyvertinnene hadde å by på av flytende varer. De var høylytte, ufine mot flyvertinnen og hadde tydligvis store planer på kvinnefronten.
Vel fremme på Lidosta, Rigas flyplass, fant vi minibanken for å ha cash til bussen. Det går forskjellige busser mot sentrum, og vi valgte å ta den lokale rutebussen innover. Tror det var rute nummer 22. Turen var meget rimelig, og vi fikk god anledning til å studere husene langs veien inn til sentrum. Vi gikk av ved Stockmann Centrs, og hadde derfra bare få minutters gange til hotellet vårt; Nordic Hotel Bellevue. Hele turen vår var bestil via Air Baltic, og vi hadde valgt rom med god størrelse. Tror rommene kalt Cozy rooms var noe mindre. Rommet var vendt mot bakgården, og hadde ingen utsikt å skryte av, men det hadde den fordelen at det var deilig og stille.

På forhånd hadde vi bestilt oss timer på Babor spa i kjelleren på hotellet. Jeg sendte i god tid forespørsel både til dem og til Kolonna spa. Sistnevnte sendte jeg faktisk to forespørsler til, men jeg har ennå ikke fått svar. Babor spa derimot var raske til å svare,  og til å bekrefte ønskede timer. Terapeutene var profesjonelle og dyktige, og lokalene var lekre. Vi nøt luksusen med tykke badekåper i fliselagte lokaler, og ble dullet og stelt godt med av Jana Pozņakova og hennes ansatte. Anbefales!

Bilde lånt av Babor Spa Riga.

Vel massert og med velstelte negler tok vi turen til gamlebyen i Riga for å spise på middelalderrestauranten Rozengrals.

Det var ikke så mye som fristet fjortenåringen med vond mage, men vi koste oss da med middelalderstemingen med levende lys og musikk. Veien tilbake til hotellet gikk via kjøpesenteret Galerija Centers i hjertet av Gamlebyen. Senteret i flere etasjer har en rekke kjente butikker innimellom noen mindre kjente. Åpent til klokken ni om kvelden.
Vi sluknet tidlig denne første kvelden i Riga, og sov godt i deilige senger.

Lørdag morgen spiste vi deilig frokost før vi gikk ut på oppdagelsesferd i byen. Vi startet med Riga Central market som Rigas befolkning selv bruker til å handle frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk, klær mm. Markedet ligger i tre store hangarer og omkringliggende mindre bygninger og utendørsområder. Klærne er typisk østeuropeiske, men man kan gjøre et kupp når det gjelder mindre strikkeplagg. Vi kjøpte noen lekre mønsterstrikkede sokker for femti kroner.

Det var spennende å se alle bodene med mat. Frukt-  og grøntdiskene var spesielt fristende, og jeg skulle gjerne hatt slike markeder her hjemme.

Om jeg en sjelden gang spiser smultringer, så må de være rykende ferske. Ingen ting holdt meg derfor tilbake da vi på markedet kom over denne smultringsjappa. Et stykk smultring til femti øre ble raskt fortært.

Fjortenåringen ville som fjortenåringer flest shoppe litt. Noe av dette behovet fikk hun tilfredsstilt på Stockmann Centrs hvor vi fant både sko til henne og gaver til søsken. Ved varekjøp blir en gjerne spurt om en har eller vil ha et Stockman Card. Dette kostet oss 2 lat, og gir en rabatter ved kjøp. Vi fikk en éndagsvoucher som ga oss 10% på alle varer den dagen vi registrerte oss. Greit å ha med seg dersom en vet at det blir noen kjøp der. I første etasje av kjøpesenteret er det en lekker matbutikk hvor en finner gaver av den spiselige sorten, eller snacks og drikke til å ha på hotellrommet.

I Riga finner man en rekke sjokoladekaféer rundt om i byen. Emihla Gustava Shokolahde har massevis av deilige fristelser både som kaker, varm sjokolade og sjokolade i alle mulige former. Vi lot oss selvfølgelig friste, men jeg må innrømme at vi ikke klarte å spise opp denne mektige sjokoladekaka.

Den varme sjokoladen blir servert i små kopper og er tykk som sjokoladesaus. Fornuftig nok blir den servert med et glass kaldt vann.

Mer shopping måtte til, og frøkna var fornøyd da hun fant noen t-skjorter, og jeg fornøyd da jeg fant meg litt garn.
Lunsjen ble inntatt på en av Lidorestaurantene. Disse restaurantene er vel egentlig en slags kafé hvor du mikser maten din ut fra en buffet. Helt greit, men ikke spesielt lekkert.

Neste post på programmet var Sky bar i øverste etasje i Hotel Latvija. Baren byr på en nydelig utsikt over byen, og er et yndet sted for oss turister. Vi  fikk slappet av og hvilt bena, mens vi nøt kald og deilig drikke.

Rett ved siden av Hotel Latvjia ligger en ortodoks kirke. Vi stakk innom denne, og var så heldige at vi kom midt i en messe. Det var spennende å se der de gikk og slang på røkelseskarene mens menigheten bøyde seg. De var sikkert et system i måten de bøyde seg på, men for oss var det hele temmelig uforståelig både i forhold til språk og handlinger.

På vei hjem til hotellet passerte vi denne gatekunsten.

Med såre ben, og veldig mange tusen skritt på skrittelleren, hadde vi liten lyst til å gå langt for middag på kvelden. Datteren min hadde mest lyst  på en deilig italiensk pizza, men i følge hotelresepsjonen lå det ingen pizzeria i nærheten. De foreslo derimot at de kunne hjelpe oss å bestille pizza utenfra, for å få det levert på rommet. Så etter litt bading, sauna og tyrkisk bad i hotellets kjeller koste vi oss med deilig pizza ble levert fra Lulu, og leiefilm på tv.

Avreisedagen bød på regnvær. Vi hadde en ny avtale på Babor Spa, og nøt timene før lunsj med massasje og ryggbehandling. Tid til en siste runde i Rigas gater med hotellparaply ble det også før vi tok flybuss tilbake til Lidosta og Bergen.

Bilde lånt av AirBaltic.

Jeg kan på det varmeste anbefale Nordic hotel Bellevue. Det er sentralt, lekker innrednig, har ok frokost, hyggelig betjening og har det nødvendige transportmidler i umiddelbar nærhet. Flybussen stopper rett utenfor hotellet.

Bilde lånt av Nordic hotel Bellevue.

Enten du bor på dette hotellet eller andre på ditt besøk i Riga, så skjem deg gjerne bort med noen behandlinger på Babor Spa.

Jeg tar gjerne turen igjen!

Nye kjoler til Eplabutikken min Gulltull

Det er greit å sy en del kjoler når man først setter i gang, og jeg liker dette kjolemønsteret godt. Kjolen er anvendelig både sommer som vinter. Om sommeren over knær og legger med blåmerker og plaster. Om vinteren over langernede gensere og bukser eller tights. Denne gangen ble det flere i størrelse 4-5.  Kanskje klarer jeg å få til noen dukkekjoler av restene av jordbærstoffet. Har litt mer igjen av  pippistoffet, og tror nok jeg skal lage noen mindre kjoler av det. Kjolene er lagt inn på Eplabutikken min, Gulltull.

Skitne unger

Femåringen er barnehageunge. Barnehagen vår har et fantastisk uteområde som er kupert og har en mengde trær. Vi har en barnehage som bare er noen hundre meter fra hjemmet vårt, men der er uteområdet helt flatt med masse asfalt. Snuppa må transporteres vel 3,5 kilometer for å komme i sin barnehage, men det er verdt det. Hver dag blir jeg møtt av ei lita jente med bustete hår og skitne klær. Jeg liker det. Jeg liker at hun er skitten for da vet jeg at hun har vært aktiv og kost seg i sanden og klatret i trærne. Jeg har fortalt henne at jeg synes det er fint å se at hun er skitten, for da ser jeg at hun ikke bare har sittet stille på en stol hele dagen. Selv har hun en annen teori om hvorfor jeg synes det er fint at hun er skitten. Hun mener nemlig at jeg synes at det er bra for da hun dusje.

Jordbær uten fløte

Frøken snupp skal i femårsdag i dag, og når det er ei jente som er bursdagsbarnet så er det en god anledning til å leke seg litt med symaskinen. En gardin kjøpt på Hemtex med tanke på en sommerkjole, litt rutete stoff fra gjenbruksbutikken og litt kroklisse fra Stoff og Stil ble funnet frem, bare mønsteret manglet. Mønsteret har ikke blitt brukt siden i fjor, og siden det ikke lå der jeg mente jeg hadde lagt det  ble det en desperat blaing i alle sybladene mine. Fant ikke noe der heller, så det var bare å finne en av snuppas kjoler, og lage nytt mønster. Kjedelig, men bedre enn å måtte sette seg i bilen for å finne riktig bok på biblioteket, eller å måtte kjøpe mønster. Kjolen er i alle fall ferdig, og jeg synes det gjorde seg med å bryte jordbærmønsteret med litt rutete stoff. Det er stoff nok til flere kjoler, så det er vel egentlig bare å fortsette nå som jeg er i siget. Kanskje snuppa mi vil ha en selv?

Stikkord:

Blåtur

Om syv timer reiser jeg på blåtur. Det vil si, jeg og en annen klubbvenninne vet hvor vi skal, men de fire andre vet det ikke.
Vi gleder oss stort, og for Grete og meg som har planlagt det hele, så har vi allerede hatt mye moro med turen.

På tide å legge seg, så jeg er frisk og opplagt til jenteturen!

Ha en riktig god helg!

Nytt leketelt til prinsessen

Mønster ble kjøpt inn på Stoff og Stil i fjor en gang, mens hovedstoffet var et feilkjøp til størstejentas konfirmasjon. Soppstoffet ble kjøpt inn for å passe til hovedstoffet, men stoff til vindu og til løpegang var en rest fra stoffet som ble brukt som løper i størstejentas konfirmasjon. Prinsessa mi ville ha prinsessestoff til gardin, så prinsesse stoff ble det - på innsiden.
Mønsteret sier to vinduer, teltet de har hengene på Stoff og Stil i Bergen har ingen vinduer, og jeg valgte å kun lage ett. Det er jeg glad for, for det var jammen noe pirk å få på plass vinduet i hullet.
Prinsessa, storesøster og storebror har innviet teltet, og det går fint an å både spise, leke teater og selge bamser i det.

Jeg kommer ikke til å lage flere slike telt, så dersom  noen vil overta mønsteret så er det bare å gi en lyd.

Stikkord:

Ny butikk på Epla

Nå har også jeg lagd meg butikk på Epla. Gulltull er navnet. Satte den opp en sen kveld sist uke, og allerede dagen etter hadd jeg solgt to kjoler. Jammen så ble det et kjolesalg i går også, så nå må jeg snart produsere noe nytt.
Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.