Bli med til London!

Minstejenta og jeg var for et par uker siden på jentetur til London, og siden jeg i ettertid har forstått at mange ikke vet at det er Legoland i London. så ønsker jeg deg velkommen til å da del i vår tur.

Faktisk så finner du Legoland i både i London, München, Florida og California i tillegg til i Billund som for de fleste av oss er det virkelige Legoland.

Seksåringen vår var i fjor sommer temmelig sikker på at neste sommer så skulle hun til Legoland. Hun var rundt året da hun sammen med storesøsknene sine, pappaen min og meg var i Legoland i Danmark, og det var selvfølgelig ikke stort hun hadde glede av på den turen. Nå derimot, for ei jente på snart 16 og en gutt på snart 13, så er ikke Legoland så veldig fristende i sommerferien, og jeg spekulerte en stund på hvordan jeg skulle oppfylle seksåringens store ønske. Jeg ville gjøre det utenom sommerferien min, og før skolestart, og fant til slutt en tid det var forholdsvis rolig på jobb.

Jeg sjekket priser på fly og hotell til Billund, og kom til at det ble temmelig kostbart for bare å besøke Legoland. Ja, for stort annet er det vel ikke å gjøre i Billund?! Så slo det meg at jeg kunne jo sjekke prisene til London også, for da kunne vi få med oss litt mer enn bare Legoland. Ja faktisk, mye mer enn Legoland.
London var faktisk billigere med hensyn til fly og hotell, så London det ble.

Med SAS fra Bergen via København landet vi på Heathrow. Fra denne flyplassen kan du ta Picadilly Line direkte inn til London sentrum, og er du heldig så finner du et sentralt hotell enten ved denne linjen. Vi måtte bytte linje én gang for å komme til vårt hotel St. Giles, men hell i uhellet så rakk ikke bagasjen vår flyet vårt fra København, så vi slapp å drasse med oss kofferter opp og ned trappene på Tuben.

St. Giles var et greit og sentralt hotel med noen utrolig hyggelige menn som jobbet  som portnere, mens jeg oppfattet jentene i resepsjonen som noe upersonlige, og dårligere selgere av produktet de representerte. F.eks så hadde vi bestilt rom uten frokost, men det ble aldri noe spørsmål om vi ville bestille frokost eller andre ting.
I tilknytning til hotellet var treningsklubben YMCA, hvor man kunne betale £ 5,- for å benytte seg av klubbens 25-meters basseng. Vær obs på at det i ukedager stort sett er banesvømming, og derfor ikke alltid er så greit å bade med små barn.

Før avreise til London hadde jeg vært inne og sett på hvordan man kan komme seg fra London sentrum og ut til Windsor hvor Legoland ligger. Det endte opp med at vi bestilte togbillett fra Paddington via Slough til Windsor. Billetter kan du bestille på forhånd hos First Great Western, slik at du går direkte til en automat på stasjonen og tar dem ut. I England er de flinke til å prise billettene i forhold til når på dagen du skal reise. Som turister kan man gjerne reise utenom den verste rushtiden, både for å unngå trengselen, men også for å spare noen pund. Pengene fyker uansett. Første mulige off-peak fra Paddington var 0921, Vi dro vel fra hotellet ca 40 minutter tidligere, og hadde da akkurat tid til å hente ut  billettene og kjøpe noen kjeks og baguetter. Selv om toget var såkalt off-peak så var det stappfullt, og vi måtte nøye oss med ståplasser til Slough. Et lokaltog tok oss videre til Windsor, og fra stoppet utenfor Windsor Parish Church kunne vi ta buss til Legoland. Kjøp return ticket så slipper du å tenke på å måtte ha kontanter igjen etter en lang dag i parken.
En annen mulighet til å komme seg til Windsor på er tog fra Waterloo.

Vi hadde en fantastisk dag i Legoland i London, og parken er absolutt like flott som den i Billund.
Her finner du miniatyrer, tog, biler så ungene kan ta sertifikat, båter du kan kjøre, luftballonger, gullvasking, u-båter, vikingeskip, labyrinter, tømmerrenner, bergogdalbaner, is, pølser, helikopter mm. Ved å reise utenom helg og ferietid sparte vi oss for mye venting, og fikk plass på de fleste aktivitetene med én gang. Vi kom til parken en halv time etter åpningstid, og var der til den stengte, og fikk nesten med oss alt. Om man reiser i en helg, eller i høysesong så er det kanskje greit å bruke to dager i parken. Her finner du i såfall pakketilbud på hotel mer eller mindre i nærheten.

På vår andre hele dag i London hadde vi planlagt en tur med London Eye. Det er nok en fordel også her å reise utenom helger og høysesong, men om du reiser på slike tider så er det mulig å kjøpe seg forbi køen både her og på steder som Madame Tussauds.
Vi stilte med kuponger som moren min som bor i England hadde fått tak i, og slapp dermed unna med å betale voksenbilletten, mens snuppa ikk fribillett. Tilsvarende kupong hadde vi i Legoland, og ved bruk av disse kupongene sparte vi 350,- kroner på disse to stedene. Kjenner du noen i England så be dem om å ta vare på kuponger fra aviser eller fordelsklubber til deg. Mange av dem gjelder også på London Dungeon, Madame Tussauds mm.
Før turen gikk opp i London Eye ble vi loset inn i en kinosal hvor vi så film i 4D. Den var til stor glede for oss begge, og det er nok den seksåringen likte best ved hele London Eye. Hun syntes jo ikke det var så spennende med utsikten vi hadde da vi var der oppe. Mer spennende var det da med lekeplassen vi fant da vi hadde tatt runden vår.

Neste post på programmet var Rainforest café, en restaurant med mye vann, lite lys, litt lyn og torden og masse andre lyder. Spennende for både voksne og barn, og med helt grei mat til priser midt på treet. Restauranten kan se ut som en lekebutikk i det du entrer den, og det er lett å bli fast i lekebutikken når du forlater restauranten.

En ekte lekebutikk fant vi i Hamleys. Etasje på etasje med leker for liten og stor, jenter og gutter og for mor og barn. Lokkemenn og - damer fant vi overalt, og frøken snupp fikk både glittertatovering, ballong, tegninger og dekorerte negler. Litt handel ble det på oss også, og når jeg tenker meg om så ble alt det vi kjøpte demonstrert i butikken.

Som sagt så er det mye mer å gjøre i London enn i Billund, og en annen ting vi ville gjøre var å gå på musical. For elleve år siden så jeg The Lion King med eldstejenta, og både hun og jeg var da temmelig begeistret. Nå ville jeg gi minstegullet samme opplevelse, og utstyrt med gode billetter gikk turen til Covent Garden og Lyceum theatre hvor the Lion King stadig vises. Aldri har jeg sett minstegullet klappe så mye, og vi hadde begge to en strålende opplevelse. Om du skal ha billetter til en musical så kan det være greit å gå inn på Ticket Master som er det eneste billettbyrået som etter det jeg vet lar deg velge hvilke seter du vil ha på musicalene.

Vår siste dag som også var avreisedagen vår, ble brukt til å la minstegullet sove ut før vi spiste brunsj på Pizza Hut. Snuppa hadde nemlig så lyst på spagetti med kjøttsaus til frokost, så hvorfor ikke være litt "rampete" og gjøre nettopp det når det lokkes med salatbord, pizzabord og et par typer pasta. Vi shoppet bittelitt, fikk kjørt toetasjes buss, og tok etter portnerens anbefaling taxi til Victoria Coach Station. På Victoria Coach Station finner du National Express. Fine busser som tar deg hvor du måtte ønske i UK. Vi skulle til Gatwick, og med god erfaringer fra tidligere turer med buss mellom Londons flyplasser og mammas bosted, så var buss et meget godt alternativ til tog. Billett kjøper du enten på stasjonen, eller på forhånd på nettet.

Nå vet du altså at det er Legoland andre steder enn i Danmark, og hvis du lar deg friste av litt flere opplevelser enn akkurat bare opplevelsesparken så anbefaler jeg deg London på det varmeste.
Frøken snupp og jeg har trått opp en sti, og du er hjertelig velkommen til å gå etter oss!

Prinsessegave

Alle jenter som kommer til denne jord, er vel foreldrenes og besteforeldrenes prinsesser. Våre jenter er i alle fall det, både seksåringen og snart sekstenåringen. Seksåringen har litt problemer med å forstå det når jeg kaller henne ting som prinsessa mi, gullet mitt og skatten min. For hun er jo verken laget av gull eller diamanter, og ikke har hun en konge og en dronning til foreldre heller.

Små prinsesser har også kommet, og kommer til, blant venner, kolleger, famile og kjente dette året. Denne jakka er laget etter et Nøstebarnmønster til en prinsesse som har blitt noen måneder gammel allerede.
Garnet jeg har brukt er Shetland Soft fra Malsen og Mor, et drøyt og deilig garn som finnes i utrolig mange vakre farger.

Nå skal denne jakka pakkes inn slik at den snarest kan komme seg dit den hører hjemme!

Here we come!

I morgen bærer det avgårde på jentetur til London for meg og gullet på 6 år. Hensikten er å besøke Legoland, og da falt valget på London siden det der er så mye mer å finne på enn i Billund.
Billetter til The Lion King er bestilt, hotell er booket og togbilletter til Windsor er på plass.
Til tross for at moren min bor i England har jeg ikke vært i London på 11 år, så jeg gleder meg nok like mye som snuppa!

Alle trenger lue på hue

Å strikke babytøy er en takknemlig oppgave. Man trenger ikke nødvendigvis så mye garn, og man blir fort ferdig.
Å kalle en babylue for en djevellue når den skal sitte på hodet til et skjønt lite vesen skurrer litt, men det er nå en gang navnet på disse lettstrikkede luene. Denne har jeg strikket av Regia sokkegarn, et av Kaffe Fasset sine design. Synes den ble ganske morsom, og håper den passer godt på vår lille italienske venn. Jeg satser på å strikke ham noen matchende sokker også.

Maskemarkører

Jeg har lagd noen nye maskemarkører. Jeg er helt avhengig av å bruke dem på mine strikketøy for å passe på økninger og fellinger, og liker at de ser ut som små smykker på strikketøyet.

Dersom du har lyst på noen maskemarkører til ditt strikketøy, så tar jeg kroner 75,- for 5 stykker. Eventuell porto kommer i tillegg.

Stikkord:

Til en liten norskitaliener

Vi har noen italienske venner som for noen år siden bosatte seg i Bergen. Nå har de fått sitt første barn, og vi gleder oss til å treffe ham. Her i familien har en del av oss vært ganske forkjølte etter at det lille vidunderet kom til verden, men nå er endelig friske, og har tid, til å ta turen til andre siden av byen for å besøke den lille familien. Tror besteforeldre og onkel fra Firenze også er på besøk, så det blir hyggelig å treffe dem igjen også.

Jeg har selvfølgelig strikket litt til den nye verdensborgeren, og her er ett av plaggene:

Mønsteret er funnet på Ravelry og heter Garter yoke baby cardi, og garnet er kjøpt hos Malsen og Mor.

Sommer, sommer, sommer....

Symanskinen har står stadig fremme, men jeg får sjelden sydd så mye som jeg ønsker å gjøre. Jeg har hatt en travel vår, og de siste ukene har vært spesielt travle med jobbing morgen og kveld. I dag har jeg fri, og endelig har jeg ferdigstilt fire barnekjoler som har ligget nesten ferdige i veldig mange uker!

Kjolene kan brukes både på varme og kalde sommerdager, og ligger for salg på Eplabutikken min Gulltull.

Str 2 år

Str 4-5 år

Str 3 år

Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.