15 rs bryllupsdag

I dag er det 15 r siden vi giftet oss i Gamvik kirke langt der oppe i nord. Vi hadde tre dagers bryllup, og vi hadde det travelt men ogs kjempegy. Pappa drev gjestgiveri i Gamvik og Hotel i Mehamn p den tiden, s vi var heldig stilt med lokaler. Gjestene mtte ta del i arbeidet for f seg frokost og mellommltid, noen bakte kaker og andre redde senger. Vi hadde verdens nordligste vafler p Sletnes fyr, vi hadde en flott bryllupsfest med mange taler, og vi hadde en fin bttur til familiefjorden Koifjorden med store beholdere fulle av lapskaus. Tanter lagde mat og bakte bryllupskaker, sskenbarn hjalp til med servering og forloveren min sang nydelig i kirka. Blomstene fikk vi via svigerfar p Ostery, og svigerinnen min bandt bukett og lagde dekorasjoner til den store gullmedalje. Alle hjalp til for at det skulle bli noen fine dager.. N er det alts allerede 15 r siden, og vi sitter her 15 r eldre med tre flotte barn, med flere kilo og gr hr men ogs med flere erfaringer.
Mannen fikk gave p senga i dag tidlig, og kom hjem med disse og vin i ettermiddag.
sveins roser

Min kjre forlover Hilde husket ogs p oss, s da jeg sto ved grytene i sta kom disse.
hildes roser

Som dere skjnner s er jeg glad i orange roser, de var ogs p plass i brudebuketten for femten r siden.
brudebilde

Endelig sommerferie!

headerbg

Jeg jobber i folkehgskolen, men har beklageligvis ikke tre mneder med sammenhengende fri slik som lrerne vre. min jobb er i administrasjonen, og her kan du lese litt om hva vi i det praktiske personalet holder p med i sommermnedene. I dag var siste dag fr ferien, og jeg fikk endelig ferdig en brosjyre med invitasjon til vr kommende kulturreise til Sr Afrika i januar.

Om du kjenner noen i rette alder som kan tenke seg et r p folkehgskole s har vi mange spennende linjer p sane folkehgskole.

Bltur til Valencia

Endelig har jeg tid og anledning til fortelle dere litt om noen flotte dager i Valencia. Vi er seks klubbvenninner som n ha vrt p vr tredje klubbtur sammen, og denne gangen havnet vi alts i Valencia. Ja, jeg sier havnet, fordi fire av oss ante ikke hvor vi skulle, mens to av jentene har kost seg med planleggingen i lengre tid. Tror alle seks var like spente. Vi uvitende hadde ftt vite mtested, avgangstid, ftt pakkeliste og litt info om vr, men ingen av oss hadde vel tenkt Valencia! Jeg visste at det var i Spania, men hadde ikke kunnet peke p kartet og si der dersom noen hadde bedt meg peke det ut.. Turen ble dermed nyttig for mine geografikunnskaper.

Vi mtte spente p Flesland en torsdag formiddag, reiselederne tok ansvar for koffertene vre, mens vi uvitende satte oss p kaf og tok oss et velfortjent glass med vin.

Vi ble geleidet gjennom sikkerhetskontroll, fly til Oslo og kom oss gjennom tax-freeen p Gardermoen fr tiden var inne for at vi skulle gjette oss til reisemlet. Reiselederne hadde forberedt seg godt, med sprsml hvis svar skulle vre Valencia. Jeg klarte ingen svar. Vi fikk utdelt hver vr mappe med masse info, og hver vr hatt med blomsterpynt. Vi ble riktig s lekre, og folk la merke til oss.

Det var rushtid i Valencia da vi kom frem etter 3,5 time. Taxisjfren snakket spansk og vi norsk, og vi kom greit frem til vrt flotte hotell, Hotel Medium Conqueridor, som l i grei g-avstand til gamlebyen i Valencia.

conqueridorfac

Etter en lang reise var vi klare for litt mat. Det regnet, og vi nsket ikke g s langt s vi endte opp p en restaurant som annonserte p kartet vi fikk i resepsjonen.
Der ble vi vartet opp av hyggelige servitrer, som serverte oss s store porsjoner at det ikke var snakk om dessert.
P vei tilbake til hotellet lette vi uten hell etter et sted for ta oss noe drikke. Det ble dermed en tidlig kveld etter noe planlegging av kommende dag.

Etter en deilig frokost fredag morgen satte vi kursen mot Plaza de la Reina hvor rundturene med buss starter. Jeg liker godt ta slike rundturer for f et godt overblikk over nye steder jeg besker. P rundturen fikk vi se en rekke flotte gamle bygg, men valgte g av bussen ved noen hypermoderne bygg som danner the City of Arts and Sciences.
"Byen" ligger i et uttrket elveleie, og byggene som ble presentert der var utrolig fasinerende arkitektonisk. Vi kunne nok brukt flere dager der p beskt disse museene, men prioriterte det flotte akvariet.glassmaneter
Lunsjen kjpte vi p kafen p The Prncipe Felipe Science Museum, og satt ute og spiste i nydelig solskinn. Slett ikker verst med 4? for en deilig baguett med skinke og et kaldt glass hvitvin.
Etter akvariebesket tok vi bussen tilbake til startstedet og gikk til den nrliggende Plaza de la Virgen hvor vi fikk oss et lite mellommltid i form av deilig pizza og rosvin.

Reiselederne vre hadde p forhnd lest om det idylliske vtlandsomrdet Albufera, s fredag kveld hadde de bestilt bord p restaurant El Palmera i den lille landsbyen El Palmera. Det sies at den spanske nasjonalretten Paella kommer fra dette omrdet, s vi hadde klart for oss for at det var det vi ville ha. Turen med taxi tok ca 20 minutter, og vi dro ut i god tid for kunne se oss litt om fr vi skulle spise.
Vi kom til en temmelig dd landsby.
el palmera el palmera 2

Mange tomme restauranter, noen f inbyggere, massevis av smfluer ogs oss seks jentene! Det var jo ikke slik det skulle vre! Haka datt litt ned p oss, fr vi banet oss vei gjennom stimer av smfluer som satte seg fast i lebestiften. I enden av landsbyen satte vi oss ned og nt noen deilige glass med vin, og hadde det utrolig morsomt.
P vei inn til Valencia med drosjen ble vi mtt av et flott fyrverkeri. VIstnok fordi det var fredag.
fyrverkeri
For andre gang denne dagen dro vi s til Jomfruplassen som skulle vise seg vre utgangspunktet for Valencias uteliv. Vi traff p en italiensk guttegjeng som var p utdrikningslag. Tenk dra til Valencia p utdrikningslag da dere!? To av oss tok tidlig kveld vel midnatt, mens andre var tffere og gikk ut for danse.

Lrdag var satt av til litt kultur, og litt shopping. Vi startet p matmarkedet som var en innendrs hall med det du kunne nske deg av fersk mat. Jeg nyde meg med litt sjokoladebiter til desserter. Utenfor markedet fant vi en bod som solgte paellapanner s n skal det bli Paella her i huset.
Med pen pengepung satte vi kursen mot silkemarkedet som skulle vise seg vre et nydelig bygg som i tidligere tider huset byens handel med silke. Der sparte vi de pengene! Bygget var verdt et besk til tross for at det var noe helt annet enn hva vi hadde forestilt oss.

Kursen ble s satt mot mer seris shopping, og vi skilte lag etter nske. Jeg som ikke er spesielt glad i shoppe foretrekker shoppe alene, s det ble mlbevist shopping etter bygaver til mann og barn.

P min leting etter frukt fant jeg frukt p flaske. Jeg er opptatt av flerbruk, s slik fikk jeg kjlt ned godsakene.
bidet

Kvelden var satt av til Flamenco show. Maten var deilig, men forestillingen var temmelig tragisk. Stedet var tydeligvis laget for turister, men informasjonen fra scenen foregikk kun p spansk. Kostymene var triste, sangen var trist, mens gitarspillingen var helt ok. Ingen av oss seks jentene hadde behov for vre tilstede ved andre akt, s vi forlot lokalet ved pause. To av oss dro hjem for sove, mens de 4 tffeste dro nok en gang p byen.

Neste morgen var det avtalt sen frokost, men ettersom jeg hadde lagt meg forholdsvis tidlig, ble det til at jeg ikke klarte sove s lenge. Sto opp, gikk mot jernbanen hvor jeg kjpte postkort fr jeg gikk ut p leit etter et sted hvor jeg kunne ve meg p drikke kaffe. Fant et egnet sted til kaffetrening og kortskriving, og koste meg i mitt eget selskap.

Vel utsjekket fra hotellet var det tid for vr siste innsats som turister. Frst en tur innom Starbucks p ny kaffetrening, fr vi satte kursen mot Catedral de Valencia. Det var messe da vi kom inn, s for ikke forstyrre gikk vi opp i trnet hvor det var flott utsikt utover Valencia.
Vel nede igjen ble vi jaget ut av presten, s beklageligvis fikk vi ikke se den Hellige gral slik vi hadde planlagt.

I jakt p et egnet sted for lunsj fant vi en tapasrestaurant p Plaza de la Reina. Det var regn i luften, s vi nsket ta desserten inne et sted. Vi endte derfor p restauranten hvor vi noen dager tidligere hadde spist vr frste middag. Der ble det Irish coffee, vin og dessert til hyggelig service og mye latter.

Taxi til flyplassen og litt shopping der fr vi tok flyet til Oslo. Vi ankom Oslo spass sent at vi mtte ta natten p et hotell ved Gardermoen, og fly hjem til Bergen neste morgen.

Takk for en super tur jenter, gleder meg til neste utflukt!
Les mer i arkivet November 2012 Oktober 2012 August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et hndarbeid i nrheten, er glad i lese og prver f tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besket ditt.