15 års bryllupsdag

I dag er det 15 år siden vi giftet oss i Gamvik kirke langt der oppe i nord. Vi hadde tre dagers bryllup, og vi hadde det travelt men også kjempegøy. Pappa drev gjestgiveri i Gamvik og Hotel i Mehamn på den tiden, så vi var heldig stilt med lokaler. Gjestene måtte ta del i arbeidet for å få seg frokost og mellommåltid, noen bakte kaker og andre redde senger. Vi hadde verdens nordligste vafler på Sletnes fyr, vi hadde en flott bryllupsfest med mange taler, og vi hadde en fin båttur til familiefjorden Koifjorden med store beholdere fulle av lapskaus. Tanter lagde mat og bakte bryllupskaker, søskenbarn hjalp til med servering og forloveren min sang nydelig i kirka. Blomstene fikk vi via svigerfar på Osterøy, og svigerinnen min bandt bukett og lagde dekorasjoner til den store gullmedalje. Alle hjalp til for at det skulle bli noen fine dager.. Nå er det altså allerede 15 år siden, og vi sitter her 15 år eldre med tre flotte barn, med flere kilo og grå hår men også med flere erfaringer.
Mannen fikk gave på senga i dag tidlig, og kom hjem med disse og vin i ettermiddag.
sveins roser

Min kjære forlover Hilde husket også på oss, så da jeg sto ved grytene i sta kom disse.
hildes roser

Som dere skjønner så er jeg glad i orange roser, de var også på plass i brudebuketten for femten år siden.
brudebilde

Endelig sommerferie!

headerbg

Jeg jobber i folkehøgskolen, men har beklageligvis ikke tre måneder med sammenhengende fri slik som lærerne våre. min jobb er i administrasjonen, og her kan du lese litt om hva vi i det praktiske personalet holder på med i sommermånedene. I dag var siste dag før ferien, og jeg fikk endelig ferdig en brosjyre med invitasjon til vår kommende kulturreise til Sør Afrika i januar.

Om du kjenner noen i rette alder som kan tenke seg et år på folkehøgskole så har vi mange spennende linjer på Åsane folkehøgskole.

Blåtur til Valencia

Endelig har jeg tid og anledning til å fortelle dere litt om noen flotte dager i Valencia. Vi er seks klubbvenninner som nå ha vært på vår tredje klubbtur sammen, og denne gangen havnet vi altså i Valencia. Ja, jeg sier havnet, fordi fire av oss ante ikke hvor vi skulle, mens to av jentene har kost seg med planleggingen i lengre tid. Tror alle seks var like spente. Vi uvitende hadde fått vite møtested, avgangstid, fått pakkeliste og litt info om vær, men ingen av oss hadde vel tenkt Valencia! Jeg visste at det var i Spania, men hadde ikke kunnet peke på kartet og si der dersom noen hadde bedt meg peke det ut.. Turen ble dermed nyttig for mine geografikunnskaper.

Vi møtte spente på Flesland en torsdag formiddag, reiselederne tok ansvar for koffertene våre, mens vi uvitende satte oss på kafé og tok oss et velfortjent glass med vin.

Vi ble geleidet gjennom sikkerhetskontroll, fløy til Oslo og kom oss gjennom tax-freeen på Gardermoen før tiden var inne for at vi skulle gjette oss til reisemålet. Reiselederne hadde forberedt seg godt, med spørsmål hvis svar skulle være Valencia. Jeg klarte ingen svar. Vi fikk utdelt hver vår mappe med masse info, og hver vår hatt med blomsterpynt. Vi ble riktig så lekre, og folk la merke til oss.

Det var rushtid i Valencia da vi kom frem etter 3,5 time. Taxisjåføren snakket spansk og vi norsk, og vi kom greit frem til vårt flotte hotell, Hotel Medium Conqueridor, som lå i grei gå-avstand til gamlebyen i Valencia.

conqueridorfac

Etter en lang reise var vi klare for litt mat. Det regnet, og vi ønsket ikke å gå så langt så vi endte opp på en restaurant som annonserte på kartet vi fikk i resepsjonen.
Der ble vi vartet opp av hyggelige servitører, som serverte oss så store porsjoner at det ikke var snakk om dessert.
På vei tilbake til hotellet lette vi uten hell etter et sted for å ta oss noe å drikke. Det ble dermed en tidlig kveld etter noe planlegging av kommende dag.

Etter en deilig frokost fredag morgen satte vi kursen mot Plaza de la Reina hvor rundturene med buss starter. Jeg liker godt å ta slike rundturer for å få et godt overblikk over nye steder jeg besøker. På rundturen fikk vi se en rekke flotte gamle bygg, men valgte å gå av bussen ved noen hypermoderne bygg som danner the City of Arts and Sciences.
"Byen" ligger i et uttørket elveleie, og byggene som ble presentert der var utrolig fasinerende arkitektonisk. Vi kunne nok brukt flere dager der på å besøkt disse museene, men prioriterte det flotte akvariet.glassmaneter
Lunsjen kjøpte vi på kaféen på The Príncipe Felipe Science Museum, og satt ute og spiste i nydelig solskinn. Slett ikker verst med 4? for en deilig baguett med skinke og et kaldt glass hvitvin.
Etter akvariebesøket tok vi bussen tilbake til startstedet og gikk til den nærliggende Plaza de la Virgen hvor vi fikk oss et lite mellommåltid i form av deilig pizza og rosévin.

Reiselederne våre hadde på forhånd lest om det idylliske våtlandsområdet Albufera, så fredag kveld hadde de bestilt bord på restaurant El Palmera i den lille landsbyen El Palmera. Det sies at den spanske nasjonalretten Paella kommer fra dette området, så vi hadde klart for oss for at det var det vi ville ha. Turen med taxi tok ca 20 minutter, og vi dro ut i god tid for å kunne se oss litt om før vi skulle spise.
Vi kom til en temmelig død landsby.
el palmera el palmera 2

Mange tomme restauranter, noen få inbyggere, massevis av småfluer også oss seks jentene! Det var jo ikke slik det skulle være! Haka datt litt ned på oss, før vi banet oss vei gjennom stimer av småfluer som satte seg fast i lebestiften. I enden av landsbyen satte vi oss ned og nøt noen deilige glass med vin, og hadde det utrolig morsomt.
På vei inn til Valencia med drosjen ble vi møtt av et flott fyrverkeri. VIstnok fordi det var fredag.
fyrverkeri
For andre gang denne dagen dro vi så til Jomfruplassen som skulle vise seg å være utgangspunktet for Valencias uteliv. Vi traff på en italiensk guttegjeng som var på utdrikningslag. Tenk å dra til Valencia på utdrikningslag da dere!? To av oss tok tidlig kveld vel midnatt, mens andre var tøffere og gikk ut for å danse.

Lørdag var satt av til litt kultur, og litt shopping. Vi startet på matmarkedet som var en innendørs hall med det du kunne ønske deg av fersk mat. Jeg nøyde meg med litt sjokoladebiter til desserter. Utenfor markedet fant vi en bod som solgte paellapanner så nå skal det bli Paella her i huset.
Med åpen pengepung satte vi kursen mot silkemarkedet som skulle vise seg å være et nydelig bygg som i tidligere tider huset byens handel med silke. Der sparte vi de pengene! Bygget var verdt et besøk til tross for at det var noe helt annet enn hva vi hadde forestilt oss.

Kursen ble så satt mot mer seriøs shopping, og vi skilte lag etter ønske. Jeg som ikke er spesielt glad i å shoppe foretrekker å shoppe alene, så det ble målbevist shopping etter bygaver til mann og barn.

På min leting etter frukt fant jeg frukt på flaske. Jeg er opptatt av flerbruk, så slik fikk jeg kjølt ned godsakene.
bidet

Kvelden var satt av til Flamenco show. Maten var deilig, men forestillingen var temmelig tragisk. Stedet var tydeligvis laget for turister, men informasjonen fra scenen foregikk kun på spansk. Kostymene var triste, sangen var trist, mens gitarspillingen var helt ok. Ingen av oss seks jentene hadde behov for å være tilstede ved andre akt, så vi forlot lokalet ved pause. To av oss dro hjem for å sove, mens de 4 tøffeste dro nok en gang på byen.

Neste morgen var det avtalt sen frokost, men ettersom jeg hadde lagt meg forholdsvis tidlig, ble det til at jeg ikke klarte å sove sååå lenge. Sto opp, gikk mot jernbanen hvor jeg kjøpte postkort før jeg gikk ut på leit etter et sted hvor jeg kunne øve meg på å drikke kaffe. Fant et egnet sted til kaffetrening og kortskriving, og koste meg i mitt eget selskap.

Vel utsjekket fra hotellet var det tid for vår siste innsats som turister. Først en tur innom Starbucks på ny kaffetrening, før vi satte kursen mot Catedral de Valencia. Det var messe da vi kom inn, så for ikke å forstyrre gikk vi opp i tårnet hvor det var flott utsikt utover Valencia.
Vel nede igjen ble vi jaget ut av presten, så beklageligvis fikk vi ikke se den Hellige gral slik vi hadde planlagt.

I jakt på et egnet sted for lunsj fant vi en tapasrestaurant på Plaza de la Reina. Det var regn i luften, så vi ønsket å ta desserten inne et sted. Vi endte derfor på restauranten hvor vi noen dager tidligere hadde spist vår første middag. Der ble det Irish coffee, vin og dessert til hyggelig service og mye latter.

Taxi til flyplassen og litt shopping der før vi tok flyet til Oslo. Vi ankom Oslo såpass sent at vi måtte ta natten på et hotell ved Gardermoen, og fly hjem til Bergen neste morgen.

Takk for en super tur jenter, gleder meg til neste utflukt!
Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.