Sommer i Italia, dag 5

P vr femte dag i Italia sto valget mellom motorvei og fine litt mindre veier over fjellet fra Adriaterhavskysten mot Chianti i Toscana. Med to unger som lett blir bilsyke s falt valget denne gangen p motorveien via Bologna. Det var en del veiarbeid underveis, og dermed ogs k.
Italienerne er flinke til sette p varsellyset nr det er kdannelse, og dette forhindrer nok en del kjedekollisjoner. Jeg som egentlig var mest opptatt med gps'en og strikketyet fikk i tillegg ansvar for styre varsellyset.
Det er forresten en heldagsjobb vre sidemann p en feriebil med tre unger i baksetet. Det er smring av mat, sjekking av at de har poser klar i tilfelle oppkast, organisering av drikke og snacks, innsamlingv av sppel mm. Jeg tror jeg klarte jobben forholdsvis bra, for alle ble mette, ingen kastet opp og ingen kjrte inn i oss bakfra.

Transportetappen ble unnagjort p en meget varm dag, og det var 42 grader p motorveien da vi passerte Firenze.
Vrt ml var Lamole rett ovenfor Greve i Chianti, og en leilighet som l i en gammel vingrd. Landskapet var vakkert, og veien oppover kronglete og vi forsto raskt at dette ville bli bra.
Vel fremme traff vi mor i huset som beklaget at hun ikke snakket engelsk, men kun italiensk og fransk. Ikke noe problem kunne vi si, og endelig fikk jeg bruk for mitt franske mellomfag.
Leiligheten vr var over to etasjer, hadde to soverom, en tarm av et kjkken med spiseplass, og to bad.

Egen uteplass var det ogs. Ungene var lystne p bade, s det var bare f p seg badetyet og hoppe uti for et kjlende bad.

Vi hadde p forhnd lest at det skulle vre en restaurant i nrheten av leiligheten vr, og bestemte oss for prve denne denne frste lrdagen i Lamole. Vi troppet opp i shortser og forholdsvis enkle klr, og ble nsket velkommen av hyggelige kelnere i fine forklr.
Vi ble presentert for en flott meny. Ikke den billige som vi trodde vi ville finne p den lokale restauranten oppi fjellet, men heller ikke med avskrekkende priser. Vi hadde en overraskende og fantastisk opplevelse takket vre nydelig mat, og noen utrolig hyggelige ansatte og vennlige eiere.

Kvelden ble toppet med turen hjem under en nydelig stjernehimmel, og med ildfluene flyvende foran oss.
Vel "hjemme" googlet vi stedet, og fant ut at "Ristoro di Lamole" var et yndet sted for mat- og vinglade bde nasjonalt og internasjonalt. Ojsann, sa vi, og bestemte oss for returnere til restauranten senere i uka.

Sommer i Italia, dag 4

Jeg vknet rundt halv tte, og s at mannen min som l i det andre mobilhjemmet sammen med femringen hadde sendt meg en melding. Han hadde knapt sovet da han sendte meldingen i halvfemtiden, bde fordi det fltes som om vogntogene p veien rett utenfor campingplassen hadde gtt rett gjennom rommet hans, og fordi lille frken snupp hadde kommet oppi hans smale seng. Ja, ja tenkte jeg, her er det bare liste seg stille inn med et par repropper, hente femring og kofferter, og la mannen forske sove litt lenger. Vi andre kjpte oss litt brd og plegg p campingplassens butikk, og koste oss ute med en god frokost. N var det bare nytte tiden fr utsjekking klokken 12 med bading og soling.
Vi ble derfor litt lange i maska da det kom togende inn en 50-60 barnehagebarn med ledere med badety og armringer. Hvor skulle vi vre da? Det lste seg fint. Barnehagebarna var i det lille barnebassenget, mens vi som bodde p campingplassen brukte det store. Det var vel egentlig badevakten som hadde det tffest. Hodet hans gikk mye frem og tilbake mellom de to bassengene.
Vi rakk komme oss ut fra plassen i tide, og fant oss et supermarked for innkjp av lunsj og drikke fr vi satte kursen srover langs Adriaterhavskysten.
Mlet var finne oss et eller annet sted der for en natt. Hvor ante vi ikke.

Vi forskte f rom i et par kystbyer i nrheten av Ravenna. Den frste s ut til vre et feriested for italienere, og hadde ingen ting. Den neste hadde heller ingen ting, men vr lykke var at vi i vr leting traff p ei jente som etter ha forskt finne rom til oss p et par nabohotell, forsiktig spurte om vi kunne tenke oss kjre litt tilbake og innover i landet til byen hun bodde i. Vi nsket jo bare et sted bo, og ville selvflgelig det, og da vi ble fortalt at denne lille byen hun snakket om var som et lite Venezia med sine kanaler s hrtes det jo ekstra spennende ut. Utstyrt med kart og tegnesaker ble vi sendt avgrde til Comacchio, en liten by i Po-deltaet hvor en stor del av levebrdet kommer fra fiske av l.

Vi ble mtt av hyggelige Riccardo som viste oss til parkeringsplassen vr, fr han hjalp oss med bagasjen opp i leiligheten vr. Leiligheten l i Al Ponticello, et Bed & Breakfast som Riccardo og hans kone drev i huset hvor de selv bodde. Leiligheten var nydelig med tipp topp standard p absolutt alt, et lekkert bad med vaskemaskin, et kjkken med det man trenger og fem sengeplasser.

Vi syntes vi var utrolig heldige som hadde kommet over dette, og syntes det var vel verdt de 150 euroene som de skulle ha for en natt med frokost.
Riccardo var vennligheten selv, og pekte ut et par spisesteder for oss og noen anbefalinger om ting man kunne se. Comacchio er liten, men temmelig idyllisk med sine kanaler og broer, og lokalbefolkningen sitter ute p sine stamkafer mens turistene vandrer rundt omkring.

Middagen inntok vi p resturanten Le Gresine. Det var ingen andre der da vi kom, og vi hadde neppe satt oss ned om vi ikke hadde ftt den anbefalt. Vi bestilte litt i blinde fra italienske menyer, men maten var god og etterhvert strmmet det til flere gjester. De fleste turister som oss.
Gode og mette, og med noen nye myggstikk utforsket vi Comacchios spennende bro, Trepponti, som l i krysset av flere kanaler, og hadde fem "ben".

Sommer i Italia, dag 3

Fra Gardasjen satte vi kursen mot Venezia. Tanken var finne oss et hotell i Mestre, men etter et par tilbud p vel 300 Euro satte vi kursen mot Camping Jolly hvor vi fikk to mobile homes for en tredjedel. Riktignok ikke med frokost, men med gratis parkering og badebasseng til fri bruk. Jolly har shuttlebus til Venezia p formiddag og kveld, men siden vi kom litt utp dag mtte vi ta rutebuss utover. Vi forskte betale for oss p bussen, men sjfren med headset ristet bare p hodet. Sannsynligvis skulle vi ha kjpt billetter et annet sted fr vi gikk ombord, s der satt vi da som frstegangs snikere p bussen, og det i Italia.
Vel fremme i Venezia fant vi gondolutleieren som forskte selge oss diverse forskjellige gondolturer. Vi valgte den til 100 Euro som tok oss en liten runde p de nrmeste kanalene.

Tabben vr var at vi ikke tok lillefrkna p toalettet fr vi satte oss i bten, og hun ble sittende riste av tissetrengthet store deler av turen. Toalett finner man bl.a ved bussholdeplassen i Venezia.
Etter turen var det tid for lunsj, og vi satte oss ned ved en uterestaurant hvor vi ble servert en jordbraperitiff. Minstegullet vrt p fem fikk en kurv med gatekritt mens vi ventet p maten, og hun og strstegullet koste seg med tegne p fortauet, mens vi andre koste oss med brd og olivenolje.

Gode og mette satte vi kursen mot Markusplassen. Vi gikk og vi gikk blant alle kanaler, fine hus og turister. T-skjorter og maske ble kjpt underveis, og alle barna var fornyde da vi endelig ndde mlet og fikk fotografert dette.

Vi s raskt at vi aldri ville rekke bussen tilbake tilbake til campingplassen dersom vi skulle g tilbake til bussholdeplassen, og fant dermed ut at vi ville prve en taxibt. For en lekker bt, og for en deilig tur! Jeg kunne kjrt rundt i Venezias kanaler dagen lang jeg i en slik lekker mahognibt.

Turen fra Markusplassen til busstasjonen kostet riktignok 60 Euro, men jeg anbefaler heller en tur med taxibt enn en gondoltur.
Etter et avkjlende bad i bassenget p Jolly camping, inntok vi kveldsmltidet p campingplassens restaurant. De hadde god pizza og pasta, men ogs mye mygg, og turens frste myggstikk ble registrert.
Inne p campingplassen bruker man egne kort som man p forhnd fyller opp. Sikkert enkelt i forhold til campingplassens regnskap, men noe tungvint dersom man ikke har kontanter i lommeboken da pfyllingen m foretas kontant.

Sommer i Italia, dag 2

Frokosten p Novotel Malpensa var helt grei, med et lite utvalg varm mat, litt mere av kald mat og mye lyse og ste brdvarer.

Shuttlebussen tok oss vel tilbake til Malpensa hvor jeg hadde bestilt leiebil fra Avis. Om det ble rimeligere ved bestille gjennom SAS Eurobonusprogram vet jeg ikke, men etter en del sjekking rundt om kring s var det Avis som denne gangen hadde det beste tilbudet i den bilstrrelsen vi hadde behov for. De ansatte i Avisskranken s ut som om de hadde det morsomt p jobb, og etter noen minutters venting fikk vi hjelp av hyggelige Luca. Hans frste sprsml var om vi hadde mye baggasje, og vi bekreftet ja bde med tale og kraftig nikking. Luca tok noen telefoner for finne den strste bilen i vr klasse, ga oss tegnesaker og fylte ut de ndvendige papirer.
Bilen, en Seat Altea, rommet vre to passe store hardplastkofferter, en myk passe stor koffert, en stor sekk, en barnekoffert og en cabinkoffert, og vi kunne sette oss lettet inn og prve finne frem med gps'en pappa har lnt oss.
Vi satte kursen mot Gardasjen, og hadde et par provianterings- og isstopp p veien. Turen gikk nedom Sirmione som skal vre den vakreste byen ved Garda, fr vi fortsatte mot Peschiera for komme litt nrmere Venezia som vi ville beske neste dag. Uten plass for overnatte ble turistinformasjonen lsningen, og etter noe som virket som en evighet fant de endelig et rom til oss i gangavstand fra bysentrumet. Hotellet var to-stjerners, men hadde basseng, og rommet som hadde plass til oss alle fem, s ut til vre ganske nytt og hadde et deilig bad.

For 134 Euro s var vi storfornyd med Bel Sito hvor det var bde aircondition og skodder foran vinduene, hvor det var mulighet for kjpe seg tilgang p internett, hvor det var rent og hvor det var en enkel frokost. Det viste seg ligge forholdsvis nrt jernbanen, s noen repropper er gode ha med i bagasjen.
Middagen inntok vi p en restaurant ved elven innenfor Pechieras murer og vi fikk oss en is p en av byens Gelateriaer fr minstejenta fikk noen runder p en flott gammeldags karusell.

Sommer i Italia, dag 1

Det er sommer, og etter teltferien med regn i Norge i fjor ville vi sikre oss sol og varme. Sol og varme finner en mange steder, men vi er glade i Italia, og ville derfor hit igjen. Alternativer for reise, dvs flydestinasjoner, ble sjekket. Skulle vi fly til Pisa, Venezia, Roma eller Milano, og nr skulle vi reise? Det ble Bergen-Kbenhavn-Milano(Malpensa) med SAS, og fra en tirsdag til en tirsdag. Dette alternativet kostet oss fem ca 10000 kroner mot 16000,- om vi hadde reist fra en lrdag til en lrdag. Ved reise slik vi gjr det n, har vi tid til farte rundt bde fr og etter oppholdet i Toscana. Ferieleiligheter her som i mange andre land leies stort sett ut fra lrdag til lrdag.
Da vi hadde ankomst Milano i syvtiden om kvelden hadde jeg forhndsbestilt frste natt p Novotel like ved Malpensa p Hotels.com. Familier skal egentlig bare best av 2 voksne og to barn, og familierom til fem er vanskelig oppdrive. Valgene blir atskillig flere om en sier en vil ha to rom. To rom p Novotel kom p 12-1300 NOK. Novotel har shuttlebus ved utgang nummer 7 p Malpensa. Ring hotellet for bestille henting.
Ungene gledet seg til bade i hotellets basseng, s skuffelsen var stor da vi ved ankomst fikk vite at dette hadde stengt allerede klokken 1900, og at det ikke ville pne igjen fr klokken 1000 neste dag, samme tid som vi mtte ta bussen tilbakje til Malpensa for hente ut leiebilen.

Mens vi sjekket inn, og dama bak disken registrerte store som sm inn med navn, fdselsdato og fdested, spurte jeg: Are the rooms next to each other?, og fikk et yes fra resepsjonisten. Supert, tenkte vi, men skjnte snart at dette next to each other var typisk italiensk omtrentlighet da vi kom opp i fjerde etasje. Rommene var riktignok p samme side i samme korridor, men med tre rom i mellom. Jeg ned for sprre om det var mulig f rom next to each other, noe som de fikset uten problem. Hotellet hadde bde en bar og en restaurant, og vi valgte sitte ute i den behagelig kveldsvarmen og fikk oss mat og drikke fra baren. Ungene spilte bordtennis, og vi nt vr frste kveld av sommerferien i Italia.

Mitt nye lekety

Da Elprice ikke ville selge meg en mini-pc mtte jeg ut og se etter andre fristelser. Jeg sjekket litt rundt p nettet fr jeg begynte p runden blant elektrobutikkene i bydelen. Her i sane har vi Lefdal, Expert, Elkjp, Elprice og Spaceworld i tillegg til Clas Ohlson og Teknikmagasinet. Jeg startet p Lefdal, og sa: Jeg har ca 2500 kroner bruke p mini-pc. Hvilken vil du selge meg? Svaret fra selgeren var: Vi fr kanske inn en Acer til 1999,- p fredag, men det er ikke bekreftet. Etter et slikt svar s var det bare komme seg ut i bilen og begi seg videre til neste butikk. Siden jeg har vrt svrt fornyd med Spaceworld p sane storsenter nr det gjelder mobiltelefoner, s var dette mintt neste ml. Jeg stilte samme sprsml til selgeren der, og fikk flgende svar: Vi har denne til 1999,- og jeg har ogs en til 2499,-. Flgelig gikk han p lager og fant den dyreste som hadde WIndows 7 starter og opptil 11 timers batteritid, og fortalte at forskjellen med den og den som var utstilt var at utstillingsmodellen hadde XP og adskillig mindre batteritid. Jeg fikk et valg, og valget var utelukkende mitt. Maskinen som ble med meg hjem var den dyreste, og er en st liten Asus Eee 1005P.

Maskinen har tross sin strrelse et godt tastatur, og er bde st og elegant. Den har tre usb-porter, skjerm som er leselig fra flere kanter og en god batteritid.

Beklager Elprice og Lefdal, det ble ikke dere denne gangen. Det m jo vre utrolig irriterende g glipp av salg rett og slett fordi dere ikke har varer p lager

mini-pc asus Eee 1005p Spaceworld
Les mer i arkivet November 2012 Oktober 2012 August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et hndarbeid i nrheten, er glad i lese og prver f tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besket ditt.