Sommer i Italia, dag 5

På vår femte dag i Italia sto valget mellom motorvei og fine litt mindre veier over fjellet fra Adriaterhavskysten mot Chianti i Toscana. Med to unger som lett blir bilsyke så falt valget denne gangen på motorveien via Bologna. Det var en del veiarbeid underveis, og dermed også kø.
Italienerne er flinke til å sette på varsellyset når det er kødannelse, og dette forhindrer nok en del kjedekollisjoner. Jeg som egentlig var mest opptatt med gps'en og strikketøyet fikk i tillegg ansvar for å styre varsellyset.
Det er forresten en heldagsjobb å være sidemann på en feriebil med tre unger i baksetet. Det er smøring av mat, sjekking av at de har poser klar i tilfelle oppkast, organisering av drikke og snacks, innsamlingv av søppel mm. Jeg tror jeg klarte jobben forholdsvis bra, for alle ble mette, ingen kastet opp og ingen kjørte inn i oss bakfra.

Transportetappen ble unnagjort på en meget varm dag, og det var 42 grader på motorveien da vi passerte Firenze.
Vårt mål var Lamole rett ovenfor Greve i Chianti, og en leilighet som lå i en gammel vingård. Landskapet var vakkert, og veien oppover kronglete og vi forsto raskt at dette ville bli bra.
Vel fremme traff vi mor i huset som beklaget at hun ikke snakket engelsk, men kun italiensk og fransk. Ikke noe problem kunne vi si, og endelig fikk jeg bruk for mitt franske mellomfag.
Leiligheten vår var over to etasjer, hadde to soverom, en tarm av et kjøkken med spiseplass, og to bad.

Egen uteplass var det også. Ungene var lystne på å bade, så det var bare å få på seg badetøyet og hoppe uti for et kjølende bad.

Vi hadde på forhånd lest at det skulle være en restaurant i nærheten av leiligheten vår, og bestemte oss for å prøve denne denne første lørdagen i Lamole. Vi troppet opp i shortser og forholdsvis enkle klær, og ble ønsket velkommen av hyggelige kelnere i fine forklær.
Vi ble presentert for en flott meny. Ikke den billige som vi trodde vi ville finne på den lokale restauranten oppi fjellet, men heller ikke med avskrekkende priser. Vi hadde en overraskende og fantastisk opplevelse takket være nydelig mat, og noen utrolig hyggelige ansatte og vennlige eiere.

Kvelden ble toppet med turen hjem under en nydelig stjernehimmel, og med ildfluene flyvende foran oss.
Vel "hjemme" googlet vi stedet, og fant ut at "Ristoro di Lamole" var et yndet sted for mat- og vinglade både nasjonalt og internasjonalt.  Ojsann, sa vi, og bestemte oss for å returnere til restauranten senere i uka.

Sommer i Italia, dag 4

Jeg våknet rundt halv åtte, og så at mannen min som lå i det andre mobilhjemmet sammen med femåringen hadde sendt meg en melding. Han hadde knapt sovet da han sendte meldingen i halvfemtiden, både fordi det føltes som om vogntogene på veien rett utenfor campingplassen hadde gått rett gjennom rommet hans, og fordi lille frøken snupp hadde kommet oppi hans smale seng. Ja, ja tenkte jeg, her er det bare å liste seg stille inn med et par ørepropper, hente femåring og kofferter, og la mannen forsøke  å sove litt lenger. Vi andre kjøpte oss litt brød og pålegg på campingplassens butikk, og koste oss ute med en god frokost. Nå var det bare å nytte tiden før utsjekking klokken 12 med bading og soling.
Vi ble derfor litt lange i maska da det kom togende inn en 50-60 barnehagebarn med ledere med badetøy og armringer. Hvor skulle vi være da? Det løste seg fint. Barnehagebarna var i det lille barnebassenget, mens vi som bodde på campingplassen brukte det store. Det var vel egentlig badevakten som hadde det tøffest. Hodet hans gikk mye frem og tilbake mellom de to bassengene.
Vi rakk å komme oss ut fra plassen i tide, og fant oss et supermarked for innkjøp av lunsj og drikke før vi satte kursen sørover langs Adriaterhavskysten.
Målet var å finne oss et eller annet sted der for en natt. Hvor ante vi ikke.

Vi forsøkte å få rom i et par kystbyer i nærheten av Ravenna. Den første så ut til å være et feriested for italienere, og hadde ingen ting. Den neste hadde heller ingen ting, men vår lykke var at vi i vår leting traff på ei jente som etter å ha forsøkt å finne rom til oss på et par nabohotell, forsiktig spurte om vi kunne tenke oss å kjøre litt tilbake og innover i landet til byen hun bodde i. Vi ønsket jo bare et sted å bo, og ville selvfølgelig det, og da vi ble fortalt at denne lille byen hun snakket om var som et lite Venezia med sine kanaler så hørtes det jo ekstra spennende ut. Utstyrt med kart og tegnesaker ble vi sendt avgårde til Comacchio, en liten by i Po-deltaet hvor en stor del av levebrødet kommer fra fiske av ål.

Vi ble møtt av hyggelige Riccardo som viste oss til parkeringsplassen vår, før han hjalp oss med bagasjen opp i leiligheten vår. Leiligheten lå i Al Ponticello, et Bed & Breakfast som Riccardo og hans kone drev i huset hvor de selv bodde. Leiligheten var nydelig med tipp topp standard på absolutt alt, et lekkert bad med vaskemaskin, et kjøkken med det man trenger og fem sengeplasser.

Vi syntes vi var utrolig heldige som hadde kommet over dette, og syntes det var vel verdt de 150 euroene som de skulle ha for en natt med frokost.
Riccardo var vennligheten selv, og pekte ut et par spisesteder for oss og noen anbefalinger om ting man kunne se. Comacchio er liten, men temmelig idyllisk med sine kanaler og broer, og lokalbefolkningen sitter ute på sine stamkaféer mens turistene vandrer rundt omkring.

Middagen inntok vi på resturanten Le Gresine. Det var ingen andre der da vi kom, og vi hadde neppe satt oss ned om vi ikke hadde fått den anbefalt. Vi bestilte litt i blinde fra italienske menyer, men maten var god og etterhvert strømmet det til flere gjester. De fleste turister som oss.
Gode og mette, og med noen nye myggstikk utforsket vi Comacchios spennende bro, Trepponti, som lå i krysset av flere kanaler, og hadde fem "ben".

Sommer i Italia, dag 3

Fra Gardasjøen satte vi kursen mot Venezia. Tanken var å finne oss et hotell i Mestre, men etter et par tilbud på vel 300 Euro satte vi kursen mot Camping Jolly hvor vi fikk to mobile homes for en tredjedel. Riktignok ikke med frokost, men med gratis parkering og badebasseng til fri bruk. Jolly har shuttlebus til Venezia på formiddag og kveld, men siden vi kom litt utpå dag måtte vi ta rutebuss utover. Vi forsøkte å betale for oss på bussen, men sjåføren med headset ristet bare på hodet. Sannsynligvis skulle vi ha kjøpt billetter et annet sted før vi gikk ombord, så der satt vi da som førstegangs snikere på bussen, og det i Italia.
Vel fremme i Venezia fant vi gondolutleieren som forsøkte å selge oss diverse forskjellige gondolturer. Vi valgte den til 100 Euro som tok oss en liten runde på de nærmeste kanalene.

Tabben vår var at vi ikke tok lillefrøkna på toalettet før vi satte oss i båten, og hun ble sittende å riste av tissetrengthet store deler av turen. Toalett finner man bl.a  ved bussholdeplassen i Venezia.
Etter turen var det tid for lunsj, og vi satte oss ned ved en uterestaurant hvor vi ble servert en jordbæraperitiff. Minstegullet vårt på fem fikk en kurv med gatekritt mens vi ventet på maten, og hun og størstegullet koste seg med å tegne på fortauet, mens vi andre koste oss med brød og olivenolje.

Gode  og mette satte vi kursen mot Markusplassen. Vi gikk og vi gikk blant alle kanaler, fine hus og turister. T-skjorter og maske ble kjøpt underveis, og alle barna var fornøyde da vi endelig nådde målet og fikk fotografert dette.

Vi så raskt at vi aldri ville rekke bussen tilbake tilbake til campingplassen dersom vi skulle gå tilbake til bussholdeplassen, og fant dermed ut at vi ville prøve en taxibåt. For en lekker båt, og for en deilig tur! Jeg kunne kjørt rundt i Venezias kanaler dagen lang jeg i en slik lekker mahognibåt.

Turen fra Markusplassen til busstasjonen kostet riktignok 60 Euro, men jeg anbefaler heller en tur med taxibåt enn en gondoltur.
Etter et avkjølende bad i bassenget  på Jolly camping, inntok vi kveldsmåltidet på campingplassens restaurant. De hadde god pizza og pasta, men også mye mygg, og turens første myggstikk ble registrert.
Inne på campingplassen bruker man egne kort som man på forhånd fyller opp. Sikkert enkelt i forhold til campingplassens regnskap, men noe tungvint dersom man ikke har kontanter i lommeboken da påfyllingen må foretas kontant.

Sommer i Italia, dag 2

Frokosten på Novotel Malpensa var helt grei, med et lite utvalg varm mat, litt mere av kald mat og mye lyse og søte brødvarer.

Shuttlebussen tok oss vel tilbake til Malpensa hvor jeg hadde bestilt leiebil fra Avis. Om det ble rimeligere ved å bestille gjennom SAS Eurobonusprogram vet jeg ikke, men etter en del sjekking rundt om kring så var det Avis som denne gangen hadde det beste tilbudet i den bilstørrelsen vi hadde behov for. De ansatte i Avisskranken så ut som om de hadde det morsomt på jobb, og etter noen minutters venting fikk vi hjelp av hyggelige Luca. Hans første spørsmål var om vi hadde mye baggasje, og vi bekreftet ja både med tale og kraftig nikking. Luca tok noen telefoner for å finne den største bilen i vår klasse, ga oss tegnesaker og fylte ut de nødvendige papirer.
Bilen, en Seat Altea, rommet våre to passe store hardplastkofferter, en myk passe stor koffert, en stor sekk, en barnekoffert og en cabinkoffert, og vi kunne sette oss lettet inn og prøve å finne frem med gps'en pappa har lånt oss.
Vi satte kursen mot Gardasjøen, og hadde et par provianterings- og isstopp på veien. Turen gikk nedom Sirmione som skal være den vakreste byen ved Garda, før vi fortsatte mot Peschiera for å komme litt nærmere Venezia som vi ville besøke neste dag. Uten plass for å overnatte ble turistinformasjonen løsningen, og etter noe som virket som en evighet fant de endelig et rom til oss i gangavstand fra bysentrumet. Hotellet var to-stjerners, men hadde basseng, og rommet som hadde plass til oss alle fem, så ut til å være ganske nytt og hadde et deilig bad.

For 134 Euro så var vi storfornøyd med Bel Sito hvor det var både aircondition og skodder foran vinduene, hvor det var mulighet for å kjøpe seg tilgang på internett, hvor det var rent og hvor det var en enkel frokost. Det viste seg å ligge forholdsvis nært jernbanen, så noen ørepropper er gode å ha med i bagasjen.
Middagen inntok vi på en restaurant ved elven innenfor Pechieras murer og vi fikk oss en is på en av byens Gelateriaer før minstejenta fikk noen runder på en flott gammeldags karusell.

Sommer i Italia, dag 1

Det er sommer, og etter teltferien med regn i Norge i fjor ville vi sikre oss sol og varme. Sol og varme finner en mange steder, men vi er glade i Italia, og ville derfor hit igjen. Alternativer for reise, dvs flydestinasjoner, ble sjekket. Skulle vi fly til Pisa, Venezia, Roma eller Milano, og når skulle vi reise? Det ble Bergen-København-Milano(Malpensa) med SAS, og fra en tirsdag til en tirsdag. Dette alternativet kostet oss fem ca 10000 kroner mot 16000,- om vi hadde reist fra en lørdag til en lørdag. Ved å reise slik vi gjør det nå, har vi tid til å farte rundt både før og etter oppholdet  i Toscana. Ferieleiligheter her som i mange andre land leies stort sett ut fra lørdag til lørdag.
Da vi hadde ankomst Milano i syvtiden om kvelden hadde jeg forhåndsbestilt første natt på Novotel like ved MalpensaHotels.com. Familier skal egentlig bare bestå av 2 voksne og to barn, og familierom til fem er vanskelig å oppdrive. Valgene blir atskillig flere om en sier en vil ha to rom. To rom på Novotel kom på  12-1300 NOK. Novotel har shuttlebus ved utgang nummer 7 på Malpensa. Ring hotellet for å bestille henting.
Ungene gledet seg til å bade i hotellets basseng, så skuffelsen var stor da vi ved ankomst fikk vite at dette hadde stengt allerede klokken 1900, og at det ikke ville åpne igjen før klokken 1000 neste dag, samme tid som vi måtte ta bussen tilbakje til Malpensa for å hente ut leiebilen.

Mens vi sjekket inn, og dama bak disken registrerte store som små inn med navn, fødselsdato og fødested, spurte jeg: Are the rooms next to each other?, og fikk et yes fra resepsjonisten. Supert, tenkte vi, men skjønte snart at dette next to each other var typisk italiensk omtrentlighet da vi kom opp i fjerde etasje. Rommene var riktignok på samme side i samme korridor, men med tre rom i mellom. Jeg ned for å spørre om det var mulig å få rom next to each other, noe som de fikset uten problem. Hotellet hadde både en bar og en restaurant, og vi valgte å sitte ute i den behagelig kveldsvarmen og fikk oss mat og drikke fra baren. Ungene spilte bordtennis, og vi nøt vår første kveld av sommerferien i Italia.

Mitt nye leketøy

Da Elprice ikke ville selge meg en mini-pc måtte jeg ut og se etter andre fristelser. Jeg sjekket litt rundt på nettet før jeg begynte på runden blant elektrobutikkene i bydelen. Her i Åsane har vi Lefdal, Expert, Elkjøp, Elprice og Spaceworld i tillegg til Clas Ohlson og Teknikmagasinet. Jeg startet på Lefdal, og sa: Jeg har ca 2500 kroner å bruke på mini-pc. Hvilken vil du selge meg? Svaret fra selgeren var: Vi får kanske inn en Acer til 1999,- på fredag, men det er ikke bekreftet. Etter et slikt svar så var det bare å komme seg ut i bilen og begi seg videre til neste butikk. Siden jeg har vært svært fornøyd med Spaceworld på Åsane storsenter når det gjelder mobiltelefoner, så var dette mintt neste mål. Jeg stilte samme spørsmål til selgeren der, og fikk følgende svar: Vi har denne til 1999,- og jeg har også en til 2499,-. Følgelig gikk han på lager og fant den dyreste som hadde WIndows 7 starter og opptil 11 timers batteritid, og fortalte at forskjellen med den og den som var utstilt var at utstillingsmodellen hadde XP og adskillig mindre batteritid. Jeg fikk et valg, og valget var utelukkende mitt. Maskinen som ble med meg hjem var den dyreste, og er en søt liten Asus Eee 1005P.

Maskinen har tross sin størrelse et godt tastatur, og er både søt og elegant. Den har tre usb-porter, skjerm som er leselig fra flere kanter og en god batteritid.

Beklager Elprice og Lefdal, det ble ikke dere denne gangen. Det må jo være utrolig irriterende å gå glipp av salg rett og slett fordi dere ikke har varer på lager

mini-pc asus Eee 1005p Spaceworld
Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.