Birch med høstfarger

En venninne av meg har fyllt 40. og jeg hadde lyst til å lage noe til henne. Det ble Birch som har ett vakkert og enkelt mønster. Det er ikke så ofte venninnen min og jeg ser hverandre, men jammen er det hyggelig de sjeldne gangene vi møtes. Dessverre så bor vi på hver vår kant av landet, men nå er et lite stykke strikk på veg fra vestlandet for å gi litt varme når høsten kommer til Vestfold.

skjal gro merethe

Jeg fikk av min tante en teddy....

Det vil si, jeg har ikke fått noen teddy av tanta mi, men alle mine nevøer og nieser får en hjemmelaget teddy av meg når de konfirmeres. I morgen er det fjerdemann i rekken av familiens konfirmasjoner, og her er årets teddy.
ingrids teddy helfigur    ingrids teddy
Jeg synes han (eller er det hun?) ble ganske søt, og jeg er godt fornøyd med at jeg ble ferdig med den tidlig i kveld. Det er mye jobb med slike teddyer fra klipping av mønster, klipping av deler, søm på maskin, søm for hånd, montering av ledd, stapping, festing av øyne, søm av nese og munn, frisering i fjeset, børsting og ikke minst jobben med å feste ører. Øre nummer en er vanskelig nok, men øre nummer to er kjempevanskelig da det skal plasseres likt som øre nummer en.

Slik kan en teddy se ut før stapping, søm av nese og påsying av ører. Slappe saker!
uferdig bamse
Nå er det bare  7 teddyer igjen å lage til familiens unger. Det er inkludert mine egne barn og over et tidsrom på  de 11 neste årene. Sønnen min sa i dag at jeg kan jo bare begynne på en ny med en gang, i fritiden min!

Nytt familiemedlem

De som kjenner meg godt hadde aldri trodd at det skulle komme en katt inn i huset vårt. Men jo, jeg har faktisk sagt ja i flere år jeg, men jeg har også sagt at jeg ikke vil ha ansvaret for en eventuell katt.
I Danmark traff vi på noen skjønne katter, og vi ble enige om at når vi kom hjem til Bergen skulle vi skaffe oss en egen katt. Vel hjemme ble kattedo, klorebrett, kattesand og matskål kjøpt inn, og annonser med kattunger på Finn.no lest om og om igjen. Størstejenta som har hovedansvaret for katten mått selv ringe å avtale visninger, men det holdt med et hjemmebesøk da denne karen sjarmerte oss alle da vi besøkte ham i Fana.

tassen

Tassen har nå bodd hos oss i en uke. Han er utrolig myk og god, renslig, glad i mat, leken og nysgjerrig, og forholdsvis kosete. Han bor foreløpig på det ene badet vårt, og vi har lagd plass til ham i en stor skoeske med myke laken. Den plassen bruker han sjelden da kurven med vaskekluter er enda bedre for en liten kattepus.
Tassen begynner å male når vi kommer inn på badet, og liker å være rundt oss når vi alle samles for å spise.

Det skal bli spennende å se hvordan han utvikler seg fremover. Så langt ser det ut til at han har funnet seg godt til rette i familien.

Skal det være en kopp te med hjemmelagde cookies

Det ble en del baking på meg i helgen, og dette er litt av kakebaksten som sto på menyen da vi feiret bursdag her i huset på søndag.
cookies og te
Hjemmelagde cookies, mmmmmm.......

Faktisk så syntes sønnen i huset at de var så gode at han i skrivende øyeblikk lager en ny porsjon fordi han har lyst på noe snadder. Han lagde pizzasnurrer i går, og ved å la ham holde på på kjøkkenet håper jeg at han snart får lyst til å lage hverdagsmiddagene også.

Inspirert av cookiesoppskriften i denne kokeboken
smkaker
har vi kommet til denne oppskriften:

115 g smør
100 g brunt sukker
100 g sukker
1 egg, lett pisket
200 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
150 g sjokoladebiter, Smarties eller Daim-kuler

1. Forvarm ovnen til 180 grader. Ha bakepapir på to bakebrett.
2. Rør smør og sukker hvitt. Rør inn egget, litt etter litt.
3. Sikt i mel, bakepulver og vaniljesukker i smørblandingen , og fold det inn.
Ha så i sjokoladebiter, Smarties elle Daim-kulene.
4. Ta en deigklump tilsvarende en spiseskje, og rull den til en kule som trykkes litt flat på stekebrettet. Husk å legge deigemnene godt fra hverandre da de flyter ut under steking.
Stekes i 15-20 minutter, og avkjøles deretter på rist.

VEL BEKOMME!

Sjørøvere på tur.

Det har vært et strålende vær i Bergen i den siste tiden, og sist helg fikk jeg sittet litt ute og sydd. Deilig.
Resultatet ble en veske og pung i sjørøverstoff til en liten kamerat av oss som fylte 7 år samme helg. Pungen ble fylt med noen mynter.
Nå håper jeg sjørøverne er på tokt i Frankrike.
veske til henrik

Skifte navn?

Riktignok tok jeg mannen mitt sitt navn da vi giftet oss for 15 år siden, samtidig som jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, men å skifte fornavn, det har aldri falt meg inn til tross for at det i følge BT er en del som skifter fra Merete til andre mer moderne navn. Siden jeg har båret navnet mitt  i vel 40 år klarer jeg neppe å være helt objektiv, men jeg ser ikke helt hva som er galt med Merete. Det eneste tungvinne med det er at de fleste putter inn en H når de skriver navnet mitt, ellers så er det helt kurant.
Det som er litt morsomt er at BT også nevner navnene til to av mine tre barn i artikkelen som navn en del bytter fra. Alle tre har fått tradisjonelle norske navn som kanskje ikke er så lette i en internasjonal sammenheng, men i klassesammenheng så har så langt vært alene om navnene sine. Vi synes navnene er flotte vi, og jeg tror jammen jeg ville blitt lei meg om noen av ungene kom og ville skifte fornavn.
Eller hva sier du mamma, om jeg plutselig skulle byttet fra Merete til.......?
Ja, ikke vet jeg hva jeg ville bytta til! Tror jeg fortsetter med Merete jeg.
Enklest slik.

Sommeren 2008

Årets sommerferie tilbragte vi på østlandet og i Danmark.
Planen var å komme seg tidlig avgårde lørdag morgen, men jammen tok det ikke litt lengre tid enn beregnet å få alt i bilen, sjekke dører og vinduer, tømme kjøleskap, søppel mm. Vi kom oss da avgårde til slutt, og satte glade og fornøyde turen mot Nøtterøy hvor vi skulle få låne sommerhuset til tanta mi.
Ungene sovna etterhvert, og jeg strikket mens mannen kjørte. Vi liker å kjøre over Hardangervidda, så turen gikk inn Hardangerfjorden med første is-stopp i Eidfjord. Praktisk, for da fikk jeg også levert tilbake et håndkle som jeg fikk med meg fra hotellet da vi var på cup der noen uker tidligere.

Neste stopp var Haugastøl hvor de har et utrolig hyggelig personale, og en fantastisk lekker og god mat.

mat haugastl

Vi kommer ikke til å stoppe andre steder for mat når vi skal over fjellet.

Med en treåring i bilen får man også sett en del grøftekanter og busker ettersom treåringer krever mange og plutselige tissestopp. Noen timer forsinket kom vi endelig til Drammen hvor vi skulle ha vårt årlige besøk hos mannens kusine. Der fikk vi deilig grillmat, ungene fikk lekt og vi voksne tid til litt prat.
Sent lørdag kveld var det på tide å komme seg frem til sommerhuset, og vi satte kursen sørover. Det lynte og tordnet da vi nærmet oss Tønsberg, mens vi på radioen hørte at det var fint vær hjemme på Vestlandet. Skulle vi snu? Nei!
Det ble noen fine dager i sommerhuset på Nøtterøy. Vi var innom Tønsberg, tok en tur på Verdens ende,

verdens ende

besøkte venner på Skoppum og i Horten, fikk besøk av en studievenninne som jeg ikke hadde sett på 13 år, og et par besøk på min barndoms strender på Borre.
strand borre
Sønnen min syntes at stranda nedenfor Borrehaugene var den beste han hadde vært på, for der fant han så masse fine steiner. Det ser ut som grus innbakt i lava.

Vi storkoste oss i Vestfold, og takker så mye for lånet av hytta.

Etter 4 dager i ymse vær på østlandet tok vi Color Line fra Larvik til Hirtshals for å feriere 10 dager i Danmark.
Fergen gikk nesten for raskt, og vi var over til Danmark før jeg fikk tatt strikketøyet opp fra vesken. Tiden gikk med til å følge ungene i tax-freen, til kjøp av mat i diverse omganger, og til trykking på tv-skjermen i stolryggene foran oss.
Fra Hirtshals tok vi motorveien sydover for å kommet til Silkeborg. I mangel på bensinstasjoner langs motorveien tok vi av på noen småveier ved Randers, og jammen meg så dukket det opp både en Statoil- og en Shell-stasjon langs veien. Billigere diesel enn hjemme! Hurra!
Vanligvis så har jeg så god retningssans at mannen min kaller meg gps'en sin, men etter noen bommerter de første dagene av ferien var han redd for at jeg var ute av form. Men neida, ikke denne jenta! Uten bykart dirigerte jeg uten problemer familien mot vandrerhjemmet i Silkeborg.
For enkelhets skyld kjøpte vi oss frokost på vandrerhjemmet. Den var super! Godt utvalg i brød, frokostblandinger, oster, noe kjøttpålegg, egg, sjokoladepålegg, fersk fruktsalat, youghurt, diverse typer melk og juice. Til avslutning av frokosten kunne vi selv steke oss vaffler. En kjekk start på dagen. Vandrerhjemmet lå veldig sentralt til i byen, men det var samtidig lite støy der. Anbefales.
I Silkeborg ligger dampskipet Hjeilen som sier at det er den eldste hjuldamperen i drift. Det samme sier vi i Norge om Skibladner, og de to skipene definerer eldst på litt forskjellige måter. Siden pappa er kaptein på Skibladner holder jeg meg utenfor den diskusjonen. Vi tok i alle fall en tur med Hjeilen i det nydelige farvannet rundt Silkeborg, og beundret vakker natur og flotte hus.
hus silkeborg

Planen var å gå opp på Himmelbjerget, men i det vi la til kai nedenfor, åpnet himmelens sluser seg, og vi kjøpte pølse i kiosken i stedet. Nå har det jo vist seg at det finnes høyere fjell i Danmark, så vi får heller satse på å komme opp på et av dem en annen gang.

Etter to netter i Silkeborg gikk turen nordover mot Ålborg. På veien var vi innom El-museet som ligger i en gammel kraftstasjon. Det er et slikt sted med knapper og ting en kan gjøre samtidig som en har det gøy og lærer noe.
elektrisk museum
Stedet er stort, og det har et flott overbygget spiseområde med benker. Lån gjerne en tralle for piknikmaten. Det jeg husker best fra museet er at jeg så igjen samme type kjøkkenmaskin, en Ballerup, som min mormor alltid hadde på kjøkkenbenken, og som jeg arvet da hun døde.

Gården vi hadde leid oss inn på for en uke var ved Vodskov, litt nord for Ålborg. Det var lett å finne frem, og ved ankomst ble vi møtt av noen kjælne katter før vi traff Ole som viste oss rundt på gården.
nymarksminde

Vi hadde latt oss friste av bildene av Nymarksminde på nettet, og stedet levde så absolutt opp til forventningene. Det var faktisk enda bedre enn forventet. Inger og Ole Risager og deres fem barn, var et fantastisk vertskap. Ungene ble tatt med for å sette ruser i et nærliggende vann, og for å hente dem noen dager senere. Om vi ville kunne vi selv sale hesten for å ri. Siden ingen av oss kan det ble det til at ungene fikk være med i hestetralle i stedet.
hestekjerre
Det var et flott lekeområde på gården, nydelig basseng, mange utebord med stoler, overbygg med langbord, grill og gassvarme for utespising og kos. Vi fikk ved flere anledninger prøve såkalte mooncars,
merete i mooncar
kjempegøy.
Gutten vår sov flere netter i telt med et par av husets sønner og en annen av gårdens gjester, ungene fikk is dersom de fanget gårdens to kaniner i en gigantisk hov, Inger serverte kake mm.
stue nymarksminde
Leiligheten var flott med deilige senger og fine møbler, og vi hadde rett og slett et supert utgangspunkt for utflukter på Nord-Jylland.

Turen gikk til Fårup Sommerland som var en fantastisk aktivitetspark med badeland og store griller til fritt bruk. Vi hadde noen turer inn til Ålborg hvor vi fikk handlet litt. Vi var i Skagen hvor vi lette etter parkering i en hel evighet, og nesten blåste bort da vi endelig fikk parkert. Vi fikk med oss en flott middelalderfestival på Voergaard slott,
menn i rustning
og hadde også noen rolige dager på gården. Hyggelige naboer hadde vi også i May-Britt og sønnen Emil fra København. Vi anbefaler Nymarksminde på det varmeste.

Et av målene med Danmarksturen var at ungene skulle få sove på danskebåten slik "alle " andre har gjort. For å få til dette måtte vi ta båten fra Hanstholm og hjem til Bergen, og siden denne ikke gikk på utsjekkingsdagen vår, måtte vi ha en overnatting til i Danmark. Fiskerhuset fant vi på nett før vi reiste hjemmefra, og også her fikk vi en meget positv opplevelse. Huset var helt nyoppusset, og det meste gikk i hvitt og lyse farger. Verten Kirsten hadde bakt muffins som stod på kjøkkenbenken. Rommet vårt var delikat med deilige myke senger med det hviteste sengetøy. Reisesengen til minstemann hadde brodert sengetøy. Det var et eget tv-/koserom til barna, mens felleskjøkken, spisestue og de to felles badene var meget godt utstyrt.

fiskerhuset bad

Vi følte oss så absolutt velkomne, og hadde gjerne tatt en natt til der dersom det hadde vært litt mer å gjøre i Hanstholm.

Søndag var avreisedag og mannens bursdag. Vel ombord i fergen var jeg veldig glad for at jeg ikke var gravid, for der var det så trangt mellom bilene at jeg tror alle gravide måtte bli i bilene under overfarten. Bagasjen fikk vi med oss opp i lugaren ved å bære den på hodet mellom bilene. Lugaren var grei nok den, men jeg synes det er rått å betale kroner 5500,- for en vei med bil, fem personer i en firemannslugar og buffet. Kunne omtrent fått leiebil i Italia i to uker for samme pris! Uansett, ungene skulle få oppleve danskebåten så vi skulle kose oss. De fikk kjøpe det de ville på tax-freen da den endelig åpnet, og de kikket sporadisk på filmene som ble vist i baren. Minstemann koste seg i ballrommet.
Da båten hadde avgang Hanstholm allerede klokken 1200, og maten i båtens kafeteria var dyr og lite fristende (alt påsmurt med unntak av en sandwich besto av lyst brød), satte vi oss opp for å spise buffet allerede 1715. Vi skulle kose oss siden det var mannens bursdag, men det ble alt annet en kos. Sønnen vår hadde litt i forkant klaget på svimmelhet og hodepine, og satt bøyd med hodet i armene under hele måltiden mens vi måtte presse i ham litt loff og cola. Eldstemann var litt uggen, og spiste lite, mens minstemann som hadde fått en dose reisesyketablett, rett og slett kastet opp på restaurantgulvet.
Vi voksne fikk smakt litt mat, men fikk langt fra valuta for pengene! Må nok ta igjen feiringen en annen gang!
Da vi nærmet oss Egersund roet sjøen seg, og vi angret vi på at vi ikke hadde tatt et senere bordsete. Jeg er sikker på at de beregner atskillig mindre mat til de tidligere bordsetene enn for de som er langs kysten. Hvorfor har de forresten restauranten foran i båten hvor sjøen merkes mest? Ungene fikk i alle fall sovet på danskebåten, vi var alle enige om at vi hadde hatt en super ferie, men vi vet også at neste gang blir det Color Line begge veier fra Larvik eller Kristiansand til tross for en del mils kjøring og at innseilingen neppe er så fin som innseilingen til Bergen.
innseiling

Takk til familien min for en koselig ferie!
Les mer i arkivet » November 2012 » Oktober 2012 » August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et håndarbeid i nærheten, er glad i å lese og prøver å få tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besøket ditt.