Kosedag for liten og stor

Minstefrkna og jeg bestemte oss tidligere i uka for at denne helgen skulle vi en tur p Ulrikens topp. Jeg tror ikke hun har vrt der siden hun l i vogna, og n fant vi ut at denne helgen kunne passe godt for hele familien. Da helgen endelig var her s passet det bare for lillegull og meg, men utstyrt med litt niste s var vi klar for utflukt.
Som abonnenter p BT kan vi kjre gratis med Ulriksbanen mellom klokken 0900 og 1100 lrdag og sndag. Man viser bare frem BT-kortet til han som styrer banen p nederste stasjon, og fr t/r-billetter. Returen kan du ta nr som helst. Tilbudet gjelder for to voksne og to barn. Slett ikke verst.

Turen fra bunn til topp tar ca 7 minutter, og man fr en storsltt utsikt over Bergen og nabokommunene. I dag var det ganske skyet utover i skjrgrden, s vi s ikke s mye. Det var forholdsvis surt og kaldt p toppen, og siden vi ikke var kledd for g p tur, satte vi oss inn p restauranten for litt kos. Fint med gratis tur nr n bolle, et glass dispenserbrus og en Kvikk Lunsj koster 90 kroner. Neste gang hper vi p bedre vr slik at matpakka kan inntas p de fine benkene p Ulrikens topp.

Vi hadde ogs snakket om Edvarg Grieg og Troldhaugen da lillesnupp tidligere i uka nynnet p bde Dovregubbens hall og en annen av Griegs komposisjoner. N som vi frst var ute p tur tok vi like godt turen til Troldhaugen. Parkeringsplassen ved Troldhaugen var tom, og museet like s. Det vil si, der var tre ansatte p jobb, s vi fikk egen guidet tur i Griegs hus. Omviseren var flink og snakket til seksringen p en enkel og forstelig mte, og vi fikk begge med oss ny kunnskap hjem.
Lillesnupp likte best mle hyden sin mot statuen av Grieg, og se graven til Edvard og hans kone Nina.

Hva mer kan vi se p? spurte lillesnupp da vi var ferdige p Troldhaugen. Jeg sa at vi skal ikke mer i dag, men ramset opp en rekke av Bergen muser, hvorp hun var helt klar p at hun ville p Sjfartsmuset. Med mye protester gikk hun med p at det, det m vi gjre en annen dag. Sammen med litt flere av familien.

Bli med til London!

Minstejenta og jeg var for et par uker siden p jentetur til London, og siden jeg i ettertid har forsttt at mange ikke vet at det er Legoland i London. s nsker jeg deg velkommen til da del i vr tur.

Faktisk s finner du Legoland i bde i London, Mnchen, Florida og California i tillegg til i Billund som for de fleste av oss er det virkelige Legoland.

Seksringen vr var i fjor sommer temmelig sikker p at neste sommer s skulle hun til Legoland. Hun var rundt ret da hun sammen med storessknene sine, pappaen min og meg var i Legoland i Danmark, og det var selvflgelig ikke stort hun hadde glede av p den turen. N derimot, for ei jente p snart 16 og en gutt p snart 13, s er ikke Legoland s veldig fristende i sommerferien, og jeg spekulerte en stund p hvordan jeg skulle oppfylle seksringens store nske. Jeg ville gjre det utenom sommerferien min, og fr skolestart, og fant til slutt en tid det var forholdsvis rolig p jobb.

Jeg sjekket priser p fly og hotell til Billund, og kom til at det ble temmelig kostbart for bare beske Legoland. Ja, for stort annet er det vel ikke gjre i Billund?! S slo det meg at jeg kunne jo sjekke prisene til London ogs, for da kunne vi f med oss litt mer enn bare Legoland. Ja faktisk, mye mer enn Legoland.
London var faktisk billigere med hensyn til fly og hotell, s London det ble.

Med SAS fra Bergen via Kbenhavn landet vi p Heathrow. Fra denne flyplassen kan du ta Picadilly Line direkte inn til London sentrum, og er du heldig s finner du et sentralt hotell enten ved denne linjen. Vi mtte bytte linje n gang for komme til vrt hotel St. Giles, men hell i uhellet s rakk ikke bagasjen vr flyet vrt fra Kbenhavn, s vi slapp drasse med oss kofferter opp og ned trappene p Tuben.

St. Giles var et greit og sentralt hotel med noen utrolig hyggelige menn som jobbet som portnere, mens jeg oppfattet jentene i resepsjonen som noe upersonlige, og drligere selgere av produktet de representerte. F.eks s hadde vi bestilt rom uten frokost, men det ble aldri noe sprsml om vi ville bestille frokost eller andre ting.
I tilknytning til hotellet var treningsklubben YMCA, hvor man kunne betale 5,- for benytte seg av klubbens 25-meters basseng. Vr obs p at det i ukedager stort sett er banesvmming, og derfor ikke alltid er s greit bade med sm barn.

Fr avreise til London hadde jeg vrt inne og sett p hvordan man kan komme seg fra London sentrum og ut til Windsor hvor Legoland ligger. Det endte opp med at vi bestilte togbillett fra Paddington via Slough til Windsor. Billetter kan du bestille p forhnd hos First Great Western, slik at du gr direkte til en automat p stasjonen og tar dem ut. I England er de flinke til prise billettene i forhold til nr p dagen du skal reise. Som turister kan man gjerne reise utenom den verste rushtiden, bde for unng trengselen, men ogs for spare noen pund. Pengene fyker uansett. Frste mulige off-peak fra Paddington var 0921, Vi dro vel fra hotellet ca 40 minutter tidligere, og hadde da akkurat tid til hente ut billettene og kjpe noen kjeks og baguetter. Selv om toget var skalt off-peak s var det stappfullt, og vi mtte nye oss med stplasser til Slough. Et lokaltog tok oss videre til Windsor, og fra stoppet utenfor Windsor Parish Church kunne vi ta buss til Legoland. Kjp return ticket s slipper du tenke p mtte ha kontanter igjen etter en lang dag i parken.
En annen mulighet til komme seg til Windsor p er tog fra Waterloo.

Vi hadde en fantastisk dag i Legoland i London, og parken er absolutt like flott som den i Billund.
Her finner du miniatyrer, tog, biler s ungene kan ta sertifikat, bter du kan kjre, luftballonger, gullvasking, u-bter, vikingeskip, labyrinter, tmmerrenner, bergogdalbaner, is, plser, helikopter mm. Ved reise utenom helg og ferietid sparte vi oss for mye venting, og fikk plass p de fleste aktivitetene med n gang. Vi kom til parken en halv time etter pningstid, og var der til den stengte, og fikk nesten med oss alt. Om man reiser i en helg, eller i hysesong s er det kanskje greit bruke to dager i parken. Her finner du i sfall pakketilbud p hotel mer eller mindre i nrheten.

P vr andre hele dag i London hadde vi planlagt en tur med London Eye. Det er nok en fordel ogs her reise utenom helger og hysesong, men om du reiser p slike tider s er det mulig kjpe seg forbi ken bde her og p steder som Madame Tussauds.
Vi stilte med kuponger som moren min som bor i England hadde ftt tak i, og slapp dermed unna med betale voksenbilletten, mens snuppa ikk fribillett. Tilsvarende kupong hadde vi i Legoland, og ved bruk av disse kupongene sparte vi 350,- kroner p disse to stedene. Kjenner du noen i England s be dem om ta vare p kuponger fra aviser eller fordelsklubber til deg. Mange av dem gjelder ogs p London Dungeon, Madame Tussauds mm.
Fr turen gikk opp i London Eye ble vi loset inn i en kinosal hvor vi s film i 4D. Den var til stor glede for oss begge, og det er nok den seksringen likte best ved hele London Eye. Hun syntes jo ikke det var s spennende med utsikten vi hadde da vi var der oppe. Mer spennende var det da med lekeplassen vi fant da vi hadde tatt runden vr.

Neste post p programmet var Rainforest caf, en restaurant med mye vann, lite lys, litt lyn og torden og masse andre lyder. Spennende for bde voksne og barn, og med helt grei mat til priser midt p treet. Restauranten kan se ut som en lekebutikk i det du entrer den, og det er lett bli fast i lekebutikken nr du forlater restauranten.

En ekte lekebutikk fant vi i Hamleys. Etasje p etasje med leker for liten og stor, jenter og gutter og for mor og barn. Lokkemenn og - damer fant vi overalt, og frken snupp fikk bde glittertatovering, ballong, tegninger og dekorerte negler. Litt handel ble det p oss ogs, og nr jeg tenker meg om s ble alt det vi kjpte demonstrert i butikken.

Som sagt s er det mye mer gjre i London enn i Billund, og en annen ting vi ville gjre var g p musical. For elleve r siden s jeg The Lion King med eldstejenta, og bde hun og jeg var da temmelig begeistret. N ville jeg gi minstegullet samme opplevelse, og utstyrt med gode billetter gikk turen til Covent Garden og Lyceum theatre hvor the Lion King stadig vises. Aldri har jeg sett minstegullet klappe s mye, og vi hadde begge to en strlende opplevelse. Om du skal ha billetter til en musical s kan det vre greit g inn p Ticket Master som er det eneste billettbyret som etter det jeg vet lar deg velge hvilke seter du vil ha p musicalene.

Vr siste dag som ogs var avreisedagen vr, ble brukt til la minstegullet sove ut fr vi spiste brunsj p Pizza Hut. Snuppa hadde nemlig s lyst p spagetti med kjttsaus til frokost, s hvorfor ikke vre litt "rampete" og gjre nettopp det nr det lokkes med salatbord, pizzabord og et par typer pasta. Vi shoppet bittelitt, fikk kjrt toetasjes buss, og tok etter portnerens anbefaling taxi til Victoria Coach Station. P Victoria Coach Station finner du National Express. Fine busser som tar deg hvor du mtte nske i UK. Vi skulle til Gatwick, og med god erfaringer fra tidligere turer med buss mellom Londons flyplasser og mammas bosted, s var buss et meget godt alternativ til tog. Billett kjper du enten p stasjonen, eller p forhnd p nettet.

N vet du alts at det er Legoland andre steder enn i Danmark, og hvis du lar deg friste av litt flere opplevelser enn akkurat bare opplevelsesparken s anbefaler jeg deg London p det varmeste.
Frken snupp og jeg har trtt opp en sti, og du er hjertelig velkommen til g etter oss!

Here we come!

I morgen brer det avgrde p jentetur til London for meg og gullet p 6 r. Hensikten er beske Legoland, og da falt valget p London siden det der er s mye mer finne p enn i Billund.
Billetter til The Lion King er bestilt, hotell er booket og togbilletter til Windsor er p plass.
Til tross for at moren min bor i England har jeg ikke vrt i London p 11 r, s jeg gleder meg nok like mye som snuppa!

Snart reiser jeg.....

til England. Mamma skal ha en operasjon, og jeg skal over og assistere henne den frste uken etter inngrepet. Det er ikke ofte jeg er p reise uten mann og barn, og jeg gleder meg til f litt tid alene sammen med mamma. Det blir nesten som i gamle dager da jeg og mamma bodde alene. Mange av tingene som vi hadde i rekkehuset i Horten for 25 r siden er i huset hennes i England s det fles p sett og vis som "hjemme" selv om jeg aldri selv har bodd der.
Byen Bath ligger en grei busstur fra der mamma bor, s jeg skal nok f tatt meg en liten tur dit ogs for kanskje shoppe litt, men ogs for nyte den vakre byen fra romertiden. Ryktene sier at det n ogs har kommet en garnbutikk i Bath, s dette lover godt.

Bilde lnt frawww.bugbog.com.

Det var den hstferien

I r har jeg hatt en hel uke med ferie i forbindelse med ungenes hstferie. Deilig. Vi var s heldige f tildelt en av firmahyttene p mannens jobb i andre halvdel av hstferien, s fra onsdag til i dag sndag har vi vrt i Hemsedal. Hele familien skulle reise opp sammen, men det viste seg tidlig i uken at mannen min likevel ikke kunne komme seg fra jobb slik som planlagt. Vognkort og diverse regler ble derfor lest nye fr vi kom til at jeg med mitt frerkort og store bil kunne kjre til Hemsedal med en tilhenger full av sykler, klr og strikkety. Mannen fikk heller komme etter enten torsdag eller fredag. Jeg ble fort vant med ha hengeren bak p bilen, og bde tur og rygging p ankomststedet gikk kjempefint.

Vi spilte minigolf, beskte biblioteket i Hemsedal, gikk p caf og koste oss rett og slett en masse inne p hytta. Alle hadde med sykler, men da det var temmelig kaldt oppe i dalen s ble det kun med en liten sykkeltur p et par av oss, og en liten fjelltur p oss alle. Hsten hadde kommet lengre enn jeg trodde i Hemsedal, og de flotte hstfargene som jeg hadde gledet meg til var fravrende. Fossen vi hadde utsikt til fra hytta frs fra en dag til den neste, og vi lot oss fasinere av naturen.

Mannen min kom med tog p fredag ettermiddag, s det ble ikke mye hstferie p ham stakkar, mere en helg hjemmefra.

Turen hjem i dag var lang. Det gikk helt fint ned til Voss, men fra Voss og hjem s var det k etter k etter k. Denne gangen fikk mannen min ta seg av kjringa, mens jeg strikket og var sidemann som srget for at ungene fikk mat og drikke. Jobben som sidemann krever at man av og til m se bakover, s nr bde mannen min og jeg er p farten s tar han som lett blir bilsyk seg av kjringa mens jeg tar sidemannjobben. Helt grei fordeling for oss begge.
P hjemturen kunne mannen min fortelle at en kollega av ham hadde sagt at han aldri kunne ha kommet hjem og sagt at han ikke kunne reise p ferie som planlagt likevel slik mannen min mtte gjre sist uke. Kollegaen hadde ogs lurt p hvordan vi gjorde det med tilhengeren som mannen min hadde leid p jobb, nr han selv skulle kjre tog. Hrtes ut som om mannen min hadde syntes at det var litt stas fortelle at jeg hadde kjrt oppover med den.

Selvflgelig s syntes jeg det var dumt at mannen min ikke kunne vre med oss andre som planlagt, men det var da aldri noe alternativ bli sint eller la vre dra. For meg er det en selvflge gjre slik som vi lste det, men jeg forstr av mannens kollega at det ikke er en selvflge i alle familier.

Hva er det som gjr at vi mennesker reagerer s forskjellig som vi gjre p utfordringer i hverdagen?

Sommer i Italia, vi setter kursen hjemover

Etter vr flotte uke i Toscana satte vi igjen kursen nordover mot Milano. Denne gangen skulle vi holde oss p Middelhavssiden av Italia, og vi nsket beske Cinque Terre - fem sm fiskerlandsbyer som ligger klort opp i fjellsiden langs den itailienske rivieraen. Byene er p Unescos verdensarvliste, er bilfrie og er fulle av turister.
Vi hadde forhndsbestilt et forholdsvis rimelig hotel et godt stykke fra dette turistomrdet, men like ved hovedfartsren nordover mot Genova. La Greppia som l litt nordst for La Spezia, var rent og enkelt, og hadde deilige passe myke senger. Alle sengene vi hadde ligget i de foregende 11 nettene var mer eller mindre steinharde. Eieren Antonio var vennligheten selv, og mtte stadig klappe vr blonde femring p hodet. Vi kom til La Greppia litt utp dagen, men ville likevel ta turen for f sett noen av de fem fiskerlandsbyene. Vi kjrte via La Spezia, og inn p noen svingete og smale veier i omrdet som ogs er nasjonalpark. Vi passerte nedkjrslene til de tre srligste byene for s kjre ned til Vernazza. Fra parkeringsomrdet i Vernazza var det ca 1 kilometer g ned, og vi ble imponert over oppfinnsomheten for utnytte hardt tiltrengt tomteomrde.

Vi var skrubbsultne, og mtte finne oss et sted for spise fr ungene skulle bade, og valgte restauranten p moloen ut mot sjen. Vi var alle skjnt enige om at de kunne ha gjort atskillig mer ut av den flotte plasseringen, men spiste vre pizzaer som var som plser p Ikea - det vil si vomfyll.

Vannet i havnebassenget s skittent ut, og vi fikk overtalt ungene til at badingen mtte utsettes til neste by. Vi snirklet oss opp og ned langs veiene i nasjonalparken, og kjrte ned til den nordligste av de fem sm fiskerlandsbyene, Monterosso. Da vi kom spass sent p dagen var vi heldige og fikk plass i parkeringshuset som l s nrt man kan komme denne landsbyen. Monterosso var s absolutt en mye hyggeligere by enn den frste vi beskte. Den var mer pen og luftig , og hvor enn vi gikk kjente vi de deiligste dufter. Vi fant raskt stranda med deilig rent og passe varmt middelhavsvann, sm steiner og noen fine blger som ungene koste seg i.

Frokosten p La Greppia var som de fleste italienske frokoster preget av mye stmat og kaker, men vi fikk ogs frukt, grovbrd og yoghurt- Tedrikkere kunne velge blant over 20 teer, mens kaffedrikkerne kunne bestille hva de mtte nske av Antonio og snnen hans.
P vei mot Milano kjrte vi langs den italienske riviera hvor vi nsket finne et sted og bade og et sted hvor vi kunne spise deilig ligurisk sjmat. Den gang ei. Mellom La Greppia og Genova fant vi ikke n eneste parkeringsplass verken for bading eller for en matbit. Jeg som er ganske avhengig av f jevnlig tilfrsel av mat var temmelig gretten da vi etter timer med leting og kjring kom til Genova hvor vi mtte sette kursen innover i landet, og gi opp mlet om bading og deilig sjmat. Vi har n notert oss til neste italiatur. Ikke tro at du skal finne en ledig parkeringsplass langs rivieran p en sndag. Da er alle italienere ogs ved kysten.
Vi hadde bestilt rom for to netter p samme hotel, Novo-tel Malpensa, som vi bodde p da vi frst kom til Italia, og kom heldigvis frem fr de stengte bassenget for kvelden slik at det likevel ble litt bading p oss. Til middag forskte vi hotellets restaurant. Menyen s ut til vre en standardmeny for alle hotellene i Novotelkjeden, var forholdsvis dyr og ikke veldig fristende. Vi ble ikke veldig mette, og var skjnt enige om at dette ikke var en restaurant vi ville anbefale.
Vr siste dag i Italia nsket vi bruke i Milano. Vi fikk levert leiebilen vr p Malpensa, og kjpte togbilletter for ta Malpensa Express til byen. Merkelig nok s hadde de ikke billettautomater, s man m st i k til billettlukene for f seg billetter. Fra endestasjonen for toget tok vi undergrunnen til Milanos flotte katedral og vi fikk sett bde denne, oksen hvor en skal snurre seg rundt p helen for hell og lykke, byens bermte motestrk og fikk rett og slett en liten smakebit p denne storbyen. Ungene fikk handlet litt, og vi fikk oss en deilig lunsj p en restauranten St. Lucia som vi fikk anbefalt av noen australske motefolk som vi traff p toget inn til byen.

Turen tilbake til hotellet ble noe hektisk da det viste seg at de to minste barna kun hadde ftt enveisbillett p Malpensa Express. Nye billetter ble kjpt, og vi rakk toget med et ndskrik.
Vel fremme p hotellet beordret jeg mann og barn ned i baren mens jeg pakket koffertene vre i fred og ro. Vin- og oljeflasker ble pakket inn i sokker, armringer og kartong og fordelt i de harde koffertene, mens alt annet som en familie p fem har med seg p 14-dagers ferie ble stappet rundt i de nevnte kofferter og i et par-tre andre kolli.

Reisen hjem til Bergen gikk via et lite og bekymringsfritt stopp i Kbenhavn. Ved hjemreise fra utlandet forsker vi i det lengste unng Gardermoen hvor en m ta ut bagasjen, fortolle den og sjekke den inn igjen fr en gr ombord i flyet til ens endelige destinasjon. Tre ganger har vi opplevd at tiden i Oslo har vrt for knapp slik at vi har mttet g til flyet til Bergen uten ha ftt ut bagasjen. Med stopp i Kbenhavn gr det stort sett alltid bra, s ogs denne gangen.
Til tross for at Bergen mtte oss med regn og en tredjedel av gradene vi hadde blitt vant med i Italia, s var det jammen meg godt komme hjem. komme hjem til egen seng, grovt brd, skummet melk og norske aviser er alltid godt, men det er nesten slik at en m vre borte en stund for virkelig sette pris p selvflgelighetene hjemme.
N, noen uker etter hjemkomst er de harde italienske madrassene nesten glemt, mens tanken p sol, hyggelige mennesker, badende og lykkelige unger, deilig mat, god vin, olivenlunder, skyfri himmel og fantastiske byggverk stadig vender tilbake i mine tanker. Italia - vi kommer gjerne igjen!

Sommer i Italia, vr uke i Chianti

Vr uke i Lamole midt i vinomrdet Chianti dreide seg en del bading, litt soling, deilige solmodne tomater, deilig italiensk is, kaldt vann p flaske og annen god mat og drikke.
Det viste seg at et par av kokkene p vr nye favorittrestaurant var norske, og leide leilighet i samme hus som oss. Vi spurte og grov, og fikk vite en masse om omrdet av dem, s tusen takk til Siri, Tor og deres venninne Marianne.
Vi beskte Panzano, en liten by som ser ut til ligge p en bakketopp, og som var en del av utsikten fra huset vrt. Vi beskte sndagsmarkedet der, og hrte stadig norske stemmer rundt om kring. Omrdet skal vre et av de bedre for Chiantivin.
Vi tok oss en kjretur til Siena hvor vi beskte Piazza al Campo og den utrolig vakre katedralen der.

Katedralen var nesten verdt turen i seg selv, og om man glemmer man br ha tildekkede skuldre i katolske kirker, s fr du med et tynt papirsjal i inngangspartiet. Jeg fikk et slikt et over mine bare skuldre, og fjortenringen ett rundt sine bare lr.

En deilig is fikk vi ogs i en isbar hvor jordbrisen var dekket av jordbr, sjokoladeisen var dekket av klumper med sjokolade, sitronisen pyntet med sitron osv. Rlekkert spr du meg!

Vi beskte Greve og byens bermte slakter hvor annenhvert lr som hang til trk fortsatt hadde hale.

Vi tok en tur til Montepulciano som var sted for fiminnspillingen av Twilightfilmen "New Moon", og vi nt Toscana og Chiantiomrdet som best vi kunne.

Et nytt besk p Ristore de Lamole ble det ogs, og denne gangen var bordet forhndsbestilt, og i flge eier Filippo det beste bordet i hele restauranten. Vi hadde nok en fantastisk kveld der, og nt solnedgangen over Chianti der vi satt.

Siste dag i Toscana ville vi benytte til et besk p en vingrd. pningstider var sjekket p nett, s stor var skuffelsen da vingrden vi hadde sett oss ut var stengt for et lukket selskap. P neste vingrd s vi ikke en sjel, s vi satte kursen hjem og stakk innom Ristore de Lamole for kjpe litt lokal vin der. Vi fortalte om vr bomtur for vinsmaking, og plutselig s hadde de ordnet med en en privat vinsmaking for oss senere p ettermiddagen. Det ble avtalt at vi skulle mte vinmakeren Alyson langs grusveien til Panzano slik at hun kunne geleide oss frem til vingrden Festeggiata. Vi flte oss temmelig beret over bli mtt av bde vinmaker og eier av vingrden, og var samtidig litt utilpass da vi ikke har s voldsomt greie p vin, og ei heller hadde mulighet til kjpe med s mye hjem.

Uansett s lrte vi mye og hadde en utrolig flott stund sammen med Tony og Alyson som hadde funnet frem pecorinoost med deres egen kastanjehonning, kirsebrplommer fra egen hage, brus til ungene og vin til oss voksne.

Vi fikk smake deres aller frste Chianti som var fra 2003, deres Super Tuscan fra 2006, og vinen fra 2008 som nettopp var kommet over p eikefat. Vingrden Festegiatta er en gammel grd som iren Tony overtok p begynnelsen av dette rhundret, og som han i felleskap med Alyson fra California n jobber frem og opp. Vi dro derfra med brede smil om munnen over den hyggelige opplevelsen, med noen flasker vin og med husets egen olivenolje og honning som vi var s heldige f i gave.

Vinsmakingen var en flott avslutning p en fantastisk uke i Chianti, fr vi neste dag skulle sette kursen nordover mot Milano.

Sommer i Italia, dag 5

P vr femte dag i Italia sto valget mellom motorvei og fine litt mindre veier over fjellet fra Adriaterhavskysten mot Chianti i Toscana. Med to unger som lett blir bilsyke s falt valget denne gangen p motorveien via Bologna. Det var en del veiarbeid underveis, og dermed ogs k.
Italienerne er flinke til sette p varsellyset nr det er kdannelse, og dette forhindrer nok en del kjedekollisjoner. Jeg som egentlig var mest opptatt med gps'en og strikketyet fikk i tillegg ansvar for styre varsellyset.
Det er forresten en heldagsjobb vre sidemann p en feriebil med tre unger i baksetet. Det er smring av mat, sjekking av at de har poser klar i tilfelle oppkast, organisering av drikke og snacks, innsamlingv av sppel mm. Jeg tror jeg klarte jobben forholdsvis bra, for alle ble mette, ingen kastet opp og ingen kjrte inn i oss bakfra.

Transportetappen ble unnagjort p en meget varm dag, og det var 42 grader p motorveien da vi passerte Firenze.
Vrt ml var Lamole rett ovenfor Greve i Chianti, og en leilighet som l i en gammel vingrd. Landskapet var vakkert, og veien oppover kronglete og vi forsto raskt at dette ville bli bra.
Vel fremme traff vi mor i huset som beklaget at hun ikke snakket engelsk, men kun italiensk og fransk. Ikke noe problem kunne vi si, og endelig fikk jeg bruk for mitt franske mellomfag.
Leiligheten vr var over to etasjer, hadde to soverom, en tarm av et kjkken med spiseplass, og to bad.

Egen uteplass var det ogs. Ungene var lystne p bade, s det var bare f p seg badetyet og hoppe uti for et kjlende bad.

Vi hadde p forhnd lest at det skulle vre en restaurant i nrheten av leiligheten vr, og bestemte oss for prve denne denne frste lrdagen i Lamole. Vi troppet opp i shortser og forholdsvis enkle klr, og ble nsket velkommen av hyggelige kelnere i fine forklr.
Vi ble presentert for en flott meny. Ikke den billige som vi trodde vi ville finne p den lokale restauranten oppi fjellet, men heller ikke med avskrekkende priser. Vi hadde en overraskende og fantastisk opplevelse takket vre nydelig mat, og noen utrolig hyggelige ansatte og vennlige eiere.

Kvelden ble toppet med turen hjem under en nydelig stjernehimmel, og med ildfluene flyvende foran oss.
Vel "hjemme" googlet vi stedet, og fant ut at "Ristoro di Lamole" var et yndet sted for mat- og vinglade bde nasjonalt og internasjonalt. Ojsann, sa vi, og bestemte oss for returnere til restauranten senere i uka.

Sommer i Italia, dag 4

Jeg vknet rundt halv tte, og s at mannen min som l i det andre mobilhjemmet sammen med femringen hadde sendt meg en melding. Han hadde knapt sovet da han sendte meldingen i halvfemtiden, bde fordi det fltes som om vogntogene p veien rett utenfor campingplassen hadde gtt rett gjennom rommet hans, og fordi lille frken snupp hadde kommet oppi hans smale seng. Ja, ja tenkte jeg, her er det bare liste seg stille inn med et par repropper, hente femring og kofferter, og la mannen forske sove litt lenger. Vi andre kjpte oss litt brd og plegg p campingplassens butikk, og koste oss ute med en god frokost. N var det bare nytte tiden fr utsjekking klokken 12 med bading og soling.
Vi ble derfor litt lange i maska da det kom togende inn en 50-60 barnehagebarn med ledere med badety og armringer. Hvor skulle vi vre da? Det lste seg fint. Barnehagebarna var i det lille barnebassenget, mens vi som bodde p campingplassen brukte det store. Det var vel egentlig badevakten som hadde det tffest. Hodet hans gikk mye frem og tilbake mellom de to bassengene.
Vi rakk komme oss ut fra plassen i tide, og fant oss et supermarked for innkjp av lunsj og drikke fr vi satte kursen srover langs Adriaterhavskysten.
Mlet var finne oss et eller annet sted der for en natt. Hvor ante vi ikke.

Vi forskte f rom i et par kystbyer i nrheten av Ravenna. Den frste s ut til vre et feriested for italienere, og hadde ingen ting. Den neste hadde heller ingen ting, men vr lykke var at vi i vr leting traff p ei jente som etter ha forskt finne rom til oss p et par nabohotell, forsiktig spurte om vi kunne tenke oss kjre litt tilbake og innover i landet til byen hun bodde i. Vi nsket jo bare et sted bo, og ville selvflgelig det, og da vi ble fortalt at denne lille byen hun snakket om var som et lite Venezia med sine kanaler s hrtes det jo ekstra spennende ut. Utstyrt med kart og tegnesaker ble vi sendt avgrde til Comacchio, en liten by i Po-deltaet hvor en stor del av levebrdet kommer fra fiske av l.

Vi ble mtt av hyggelige Riccardo som viste oss til parkeringsplassen vr, fr han hjalp oss med bagasjen opp i leiligheten vr. Leiligheten l i Al Ponticello, et Bed & Breakfast som Riccardo og hans kone drev i huset hvor de selv bodde. Leiligheten var nydelig med tipp topp standard p absolutt alt, et lekkert bad med vaskemaskin, et kjkken med det man trenger og fem sengeplasser.

Vi syntes vi var utrolig heldige som hadde kommet over dette, og syntes det var vel verdt de 150 euroene som de skulle ha for en natt med frokost.
Riccardo var vennligheten selv, og pekte ut et par spisesteder for oss og noen anbefalinger om ting man kunne se. Comacchio er liten, men temmelig idyllisk med sine kanaler og broer, og lokalbefolkningen sitter ute p sine stamkafer mens turistene vandrer rundt omkring.

Middagen inntok vi p resturanten Le Gresine. Det var ingen andre der da vi kom, og vi hadde neppe satt oss ned om vi ikke hadde ftt den anbefalt. Vi bestilte litt i blinde fra italienske menyer, men maten var god og etterhvert strmmet det til flere gjester. De fleste turister som oss.
Gode og mette, og med noen nye myggstikk utforsket vi Comacchios spennende bro, Trepponti, som l i krysset av flere kanaler, og hadde fem "ben".

Sommer i Italia, dag 3

Fra Gardasjen satte vi kursen mot Venezia. Tanken var finne oss et hotell i Mestre, men etter et par tilbud p vel 300 Euro satte vi kursen mot Camping Jolly hvor vi fikk to mobile homes for en tredjedel. Riktignok ikke med frokost, men med gratis parkering og badebasseng til fri bruk. Jolly har shuttlebus til Venezia p formiddag og kveld, men siden vi kom litt utp dag mtte vi ta rutebuss utover. Vi forskte betale for oss p bussen, men sjfren med headset ristet bare p hodet. Sannsynligvis skulle vi ha kjpt billetter et annet sted fr vi gikk ombord, s der satt vi da som frstegangs snikere p bussen, og det i Italia.
Vel fremme i Venezia fant vi gondolutleieren som forskte selge oss diverse forskjellige gondolturer. Vi valgte den til 100 Euro som tok oss en liten runde p de nrmeste kanalene.

Tabben vr var at vi ikke tok lillefrkna p toalettet fr vi satte oss i bten, og hun ble sittende riste av tissetrengthet store deler av turen. Toalett finner man bl.a ved bussholdeplassen i Venezia.
Etter turen var det tid for lunsj, og vi satte oss ned ved en uterestaurant hvor vi ble servert en jordbraperitiff. Minstegullet vrt p fem fikk en kurv med gatekritt mens vi ventet p maten, og hun og strstegullet koste seg med tegne p fortauet, mens vi andre koste oss med brd og olivenolje.

Gode og mette satte vi kursen mot Markusplassen. Vi gikk og vi gikk blant alle kanaler, fine hus og turister. T-skjorter og maske ble kjpt underveis, og alle barna var fornyde da vi endelig ndde mlet og fikk fotografert dette.

Vi s raskt at vi aldri ville rekke bussen tilbake tilbake til campingplassen dersom vi skulle g tilbake til bussholdeplassen, og fant dermed ut at vi ville prve en taxibt. For en lekker bt, og for en deilig tur! Jeg kunne kjrt rundt i Venezias kanaler dagen lang jeg i en slik lekker mahognibt.

Turen fra Markusplassen til busstasjonen kostet riktignok 60 Euro, men jeg anbefaler heller en tur med taxibt enn en gondoltur.
Etter et avkjlende bad i bassenget p Jolly camping, inntok vi kveldsmltidet p campingplassens restaurant. De hadde god pizza og pasta, men ogs mye mygg, og turens frste myggstikk ble registrert.
Inne p campingplassen bruker man egne kort som man p forhnd fyller opp. Sikkert enkelt i forhold til campingplassens regnskap, men noe tungvint dersom man ikke har kontanter i lommeboken da pfyllingen m foretas kontant.
Les mer i arkivet November 2012 Oktober 2012 August 2012
Merete

44, Bergen

1967-modell, gift, tre barn, har alltid et hndarbeid i nrheten, er glad i lese og prver f tid til litt trening innimellom alt dette og jobb. Jeg blir glad om du legger igjen et lite spor etter besket ditt.